Tabletfabrikanten hebben vorig jaar in totaal 206,8 miljoen tablets verscheept naar verkopers. Dat is 10 procent minder dan het jaar ervoor, toen er 230,1 miljoen tablets werden verscheept.

De daling is deels te wijten aan tegenvallende verkopen in het vierde kwartaal van 2015, blijkt uit voorlopige cijfers die marktanalysebureau IDC maandag publiceerde.

In het laatste kwartaal van vorig jaar zijn er 65,9 miljoen tablets verscheept, 13,7 procent minder dan dezelfde periode het jaar ervoor.

Volgens IDC is er wel een opvallende trend waarneembaar, waarbij zogenoemde 'afneembare tablets' beter worden verkocht dan losse tablets. Bij afneembare tablets valt te denken aan tablets met accessoires die kunnen worden losgekoppeld.

Er zijn dit jaar in totaal 8,1 miljoen 'afneembare tablets' verkocht. Dat is volgens analisten vooral te danken aan onder meer de introductie van de iPad Pro van Apple en de Surface Pro-serie van Microsoft.

Volgens IDC gaan steeds meer mensen voor een tablet als vervanging voor een laptop of computer, dan dat ze de tablet als 'extraatje' willen gebruiken.

Het leeuwendeel van alle tablets was van een minder bekend merk, namelijk 99,1 miljoen tablets.

Apple wist een flinkte terugval in verkopen in het laatste kwartaal te voorkomen met de nieuwe iPad Pro. Het bedrijf is daarmee nog steeds marktleider op het gebied van tablets.

Op de tweede plek staat Samsung, terwijl Lenovo en Asus een derde en vierde plek innemen. Opvallende stijger was in het vierde kwartaal Amazon, dat de tabletverkopen zag groeien met ruim 175 procent.