
Xiaomi haalt verkoopdoel van 80 miljoen smartphones niet
De verkopen bleven steken op "ruim 70 miljoen" stuks, zo maakt het bedrijf bekend. Dat is een stijging van 15 procent vergeleken met vorig jaar. Toen verkocht het bedrijf in totaal 61 miljoen smartphones.
De Chinese fabrikant stelde zichzelf eerder tot doel om 100 miljoen smartphones te verkopen. Dat doel werd later bijgesteld naar 80 miljoen. In december liet het bedrijf al doorschemeren dat ook dat doel niet gehaald zou worden. Topman Lei Jun liet weten dat het halen van het doel geen "topprioriteit" was.
Xiaomi werd in 2015 door Huawei ingehaald als grootste Chinese smartphonefabrikant. Dat bedrijf slaagde er wel in om meer dan 100 miljoen smartphones te verkopen.
Lage prijzen
Het Chinese bedrijf is het op één na meest waardevolle techbedrijf zonder beursnotering, na Uber. Het bedrijf werd eind 2014 door investeerders gewaardeerd op 46 miljard dollar.
De bijna zes jaar oude smartphonefabrikant verkoopt Android-toestellen met goede specificaties voor prijzen die vaak meer dan twee keer zo laag liggen dan bij de concurrentie.
In China is de smartphonemarkt in zijn geheel echter gekrompen aan het begin van dit jaar, omdat de markt verzadigd raakt. Steeds minder Chinezen kopen voor het eerst een smartphone.