Het moet mogelijk worden om in het openbaar vervoer in te checken met een smartphone. Alle Nederlandse vervoersbedrijven starten maandag in samenwerking met KPN en Vodafone een eerste test.

Tweehonderd Nederlanders zullen meedoen aan de test, die drie maanden duurt. Geïnteresseerden kunnen zich op een speciale site aanmelden.

De testers krijgen een speciale simkaart die in smartphones met een nfc-chip kan worden gebruikt om in te checken bij de bestaande ov-paaltjes op stations en in bussen en trams. 

"We hebben al wat tests gedaan, maar dit is de eerste keer dat we naar buiten gaan en consumenten het laten testen", zegt Geert Appeldoorn van Vodafone. Uit de proef moet onder meer blijken of alle incheckpaaltjes goed reageren op smartphones.

Als de consumententest van het 'Smart-OV' positief uitpakt, wordt de dienst volgend jaar breder beschikbaar gemaakt.

Bekijk hoe het inchecken met een smartphone werkt:

Vervoersbedrijven testen inchecken met smartphone in ov
Vervoersbedrijven testen inchecken met smartphone in ov

App

Gebruikers van het Smart-OV kunnen hun reishistorie zien in een speciale app. Volgens GVB-directeur Alexandra van Huffelen is het bovendien handig dat reizigers zich niet meer hoeven af te vragen of ze inderdaad zijn ingecheckt. "Dat kun je nu gewoon allemaal op je telefoon zien."

Volgens Pedro Peters, directeur van de RET, is het Smart-OV een logisch vervolg op de ov-chipkaart, die sinds 2008 verplicht is in de Rotterdamse metro. "Nu vinden we die ov-chipkaart eigenlijk alweer achterhaald."

Vodafone integreert Smart-OV in zijn Wallet-app, waar nu al creditcards en klantenkaarten in kunnen worden bewaard.