Ruim 40 procent van de Nederlandse telefooneigenaren heeft een model van Samsung. Apple volgt op een tweede plaats met een marktaandeel van 23 procent.

Dat blijkt uit een rapport dat Deloitte donderdag heeft gepubliceerd, op basis van onderzoek onder bijna tweeduizend Nederlanders.

In het onderzoek werden mensen gevraagd welk telefoonmerk ze momenteel gebruiken, en van welk merk hun vorige telefoon was. Met een marktaandeel van 40,5 procent komt Samsung als grootste uit de bus. Het merk groeit bovendien: 31,3 procent van de mensen zei dat hun vorige telefoon een Samsung was.

Ook Apple doet het goed, met een groei van 15,7 naar 23 procent. Nokia ziet zijn marktaandeel juist sterk krimpen van 20 naar 10 procent.

HTC volgt met een marktaandeel van 5,3 procent, terwijl 4,4 procent van de telefoons door Sony is gemaakt. Huawei staat op een zesde plaats met een marktaandeel van 3,8 procent. Daarna volgt de categorie 'overig', met 13 procent van de telefoons.

Merkvast

iPhone-gebruikers zijn het meest merkvast, terwijl onder de makers van Android-telefoons meer verschuivingen zichtbaar zijn naar concurrenten. Daarbij valt op dat Huawei snel groeit, met name door gebruikers van Samsung-telefoons te laten overstappen.

Uit het onderzoek van Deloitte blijkt verder onder meer dat steeds meer mensen kiezen voor een sim-only-abonnement. 37 procent van de Nederlanders schafte zijn huidige abonnement aan zonder daarbij een toestel te kopen. In 2013 had slechts 8 procent van de Nederlanders een sim-only-abonnement. 62 procent van de Nederlanders zegt bij het uitzoeken van een provider de prijs het belangrijkst te vinden.

4G

Inmiddels gebruikt 35 procent van de Nederlanders een 4G-verbinding. Dat is bijna drie keer zo veel als een jaar eerder, goed voor de snelste groei van Europa. Alleen in Finland en Noorwegen is de 4G-penetratie al hoger.

De onderzoekers merken ook op dat Nederlanders conservatief zijn als het gaat om het vervangen van hun telefoon. 49 procent van de mensen doet dit alleen als het apparaat niet meer werkt. Onder eigenaren van Apple-apparaten ligt dit percentage een stuk lager en zijn er vrij veel mensen (39 procent) bereid om over te stappen op een aantrekkelijke nieuwe versie.