Britse satellietexploitant Inmarsat en provider Deutsche Telecom werken samen aan 4G in vliegtuigen in Europees luchtruim.

De eerste tests met 4G in het vliegtuig starten volgend jaar in vliegtuigen van luchtvaartbedrijf Lufthansa, meldt de Financial Times.

Volgens Inmarsat heeft druk uit de markt het bedrijf ertoe bewogen de "walgelijk ingewikkelde" problemen in de techniek en regelgeving rond draadloze verbindingen in vliegtuigen op te lossen.

"Het doel is om de ervaring die mensen met breedbandinternet op de grond hebben, door te trekken naar het vliegtuig", aldus Leo Mondale, hoofd luchtvaart bij Inmarsat.

Eigen satellieten

Samen met Deutsche Telekom gaat het bedrijf in vliegtuigen in alle 28 Europese lidstaten 4G-internet in vliegtuigen bieden. Daarvoor wordt het satellietsysteem van Inmarsat gebruikt die ook voor wifi in vliegtuigen wordt ingezet. De laatste satelliet van dat netwerk werd eind augustus gelanceerd.

Inmarsat zegt geen snelheidsoorlog aan te willen gaan, en zal "4G-snelheden" bieden van "tientallen megabits per seconde". Door enkel eigen satellieten te gebruiken hoopt de satellietexploitant vooral een betrouwbaar netwerk te bieden.

Na tests in vliegtuigen van Lufthansa in 2016 hopen Inmarsat en Deutsche Telekom het systeem met 4G in vliegtuigen in 2017 breder uit te rollen. Het is nog onduidelijk wat de kosten voor het gebruik van het netwerk zullen zijn.

Het satellietnetwerk van Inmarsat wordt vanaf 2017 ook breed ingezet om wifi in veel Europese vliegtuigen aan te bieden. Dat netwerk belooft met een snelheid van 40 gigabits per seconde fors sneller te worden dan de 4G-variant.