Een half jaar na de opening van de nieuwe spoortunnel bij station Delft blijft het onzeker wanneer het mogelijk wordt om het mobiele bereik van reizigers te verbeteren.

Al sinds de opening van de tunnel, eind februari, klagen reizigers dat zij niet kunnen bellen en internetten op de perrons van station Delft en tijdens treinritten door de tunnel.

In antwoord op Kamervragen schreef staatssecretaris Wilma Mansveld dinsdag dat in het najaar de bouw van een mobiel netwerk moet beginnen, onder leiding van KPN. De provider wil zendmasten plaatsen die ook door klanten van andere providers gebruikt kunnen worden.

Woordvoerder René Vegter van Prorail zegt woensdag tegen NU.nl dat er nog geen officiële aanvraag van KPN binnen is. Wanneer het netwerk precies wordt verbeterd is dan ook nog onduidelijk. De spoorbeheerder moet de bouwplannen van de provider goedkeuren, om te voorkomen dat het mobiele netwerk stoort op het netwerk dat Prorail gebruikt om met treinen te communiceren.

De Prorail-woordvoerder zegt nog niets te kunnen zeggen over de eventuele overlast voor reizigers die zal ontstaan door de aanleg van het netwerk, omdat de plannen van KPN nog niet zijn ingediend.

Complex

Staatssecretaris Mansveld schreef dinsdag dat providers al bij de aanleg van de tunnel de kans kregen om een netwerk aan te leggen, en dat Prorail toen samen met NS heeft aangeboden om een deel van de kosten te dragen. De providers gingen niet op dit aanbod in, waardoor mobiel bellen en internetten in de tunnel onmogelijk werd.

Woordvoerder Stijn Wesselink van KPN wil niet uitleggen waarom in eerste instantie geen netwerk werd aangelegd, maar de provider dat nu alsnog wil doen. "Ik kan alleen zeggen dat het een complex proces is waar veel partijen bij betrokken zijn." 

Hij zegt "goede hoop" te hebben dat na de zomer kan worden begonnen met de aanleg van het netwerk. "De afgelopen maanden zijn we druk geweest om in ieder geval de juiste vergunningen te krijgen."

Vodafone en T-Mobile

Ook Vodafone en T-Mobile willen niet verklaren waarom de aanleg van zendmasten in de Delftse spoortunnel langer heeft geduurd. Een zegsvrouw van T-Mobile zegt in een verklaring dat er om "diverse redenen" voor is gekozen om pas na opening van de spoortunnel zendmasten te plaatsen. De provider kon voor publicatie niet verklaren wat deze redenen zijn.

Ook Vodafone geeft geen details. "Het duurde even om hierin tot een gezamenlijke oplossing te komen voor alle partijen", aldus een woordvoerder. "De betrokken partijen streven naar een snelle oplevering."