'Huawei twee na grootste telefoonfabrikant'

Het Chinese Huawei groeide afgelopen kwartaal uit tot de op twee na grootste telefoonfabrikant ter wereld.

Dat concludeert marktonderzoeker Strategy Analytics op basis van eigen onderzoek.

Het gaat daarbij om alle soorten telefoons, niet in het specifiek smartphones. Huawei was volgens het onderzoeksbureau met 30,6 miljoen verscheepte exemplaren goed voor een marktaandeel van 7 procent.

Het bedrijf moest daardoor enkel nog Apple en Samsung voor zich dulden als respectievelijk de nummer twee en één met 47,5 miljoen en 89 miljoen exemplaren. Dat vertaalt zich in een marktaandeel van 20,5 procent voor Samsung en 10,9 procent voor Apple.

In hetzelfde kwartaal een jaar geleden had Samsung nog 22,3 procent tegenover 8,2 procent voor Apple.

Keldering Microsoft

Microsoft zag de afgelopen drie maanden de grootste daling. Het aantal verscheepte exemplaren liep terug van 50,3 miljoen tot 27,8 miljoen, waardoor ook het marktaandeel bijna halveerde. Dat bedraagt nu 6,4 procent, een jaar geleden was dat nog 11,8 procent.

Strategy Analytics wijt het gekelderde marktaandeel aan de toenemende concurrentie in de markt voor zogeheten feature phones, eenvoudige en goedkope toestellen. Ook heeft Microsoft al geruime tijd geen vlaggenschepen meer uitgebracht en heeft het zijn positie in dat segment zodoende zien verzwakken.

Totaalaantal

De top vijf wordt gecompleteerd door het net als Huawei Chinese Xiaomi met 19,8 miljoen exemplaren, goed voor een marktaandeel van 4,6 procent.

Het totaal aantal verscheepte exemplaren in de afgelopen drie maanden kwam uit op 434,6 miljoen, een stijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is de zwakste groei sinds twee jaar, aldus Strategy Analytics. Acht van de tien verscheepte telefoons was een smartphone.

Smartphones

In de smartphonemarkt zijn de verhoudingen grotendeels gelijk, met eenzelfde top drie. Daarna volgen echter Xiaomi en Lenovo. Microsoft komt niet in de top vijf voor.

Opvallend is dat afgelopen kwartaal het marktaandeel van Samsung af is genomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit ondanks de lancering van de Galaxy S6 en S6 Edge, van 25,3 naar 21,2 procent. Dat van Apple steeg juist van 11,9 naar 14 procent.

Lees meer over:
Tip de redactie