LG zet na daling smartphoneverkoop meer in op opkomende markten

LG gaat zich vanaf het derde kwartaal van dit jaar meer richten op middenklasse smartphones voor opkomende markten.

Dat meldt het bedrijf bij het presenteren van de financiële cijfers van afgelopen kwartaal. 

LG verkocht in die drie maanden 14,1 miljoen smartphones, 3 procent minder dan in dezelfde periode het jaar ervoor. De verkoop was goed voor een omzet van omgerekend 3,02 miljard euro.

De daling van het aantal verkochte exemplaren wijt LG aan een verminderde vraag naar high-end smartphones in thuismarkt Korea.

LG bracht eind april nog zijn nieuwste vlaggenschip uit, de LG G4. Daarvan zijn inmiddels ook goedkopere uitvoeringen verschenen met mindere specificaties.

Vanaf de tweede helft van 2015 belooft LG "agressiever" in te gaan zetten op de markt van middenklasse toestellen. Hierbij richt het bedrijf zich op opkomende markten. 

Forse winstdaling

LG boekte afgelopen kwartaal een nettowinst van 186,87 miljoen euro. Dat betreft een daling van bijna 60 procent. In het tweede kwartaal van 2014 bedroeg de winst nog 437,6 miljoen euro. De omzet daalde met 7,6 procent vergeleken met dezelfde periode in 2014 en kwam uit op 11,49 miljard euro.

Daarvan is het grootste deel afkomstig van de divisie die huishoudelijke apparaten maakt. Die tak was goed voor een omzet van 3,7 miljard euro.

De tv-divisie presteerde met inkomsten van 3,25 miljard euro minder wegens een zwakke vraag naar lcd-tv's, aldus LG. Het bedrijf verwacht dat dit weer aantrekt in de komende kwartalen, dankzij de verkoop van 4K-televisies en de dalende prijzen van oled-tv's. 

Eerder in de maand maakte LG Display al een kwartaalwinst van 285 miljoen euro bekend. LG Display richt zich als apart bedrijf uitsluitend op de productie van schermen voor onder meer smartphones.

Lees meer over:
lg
Tip de redactie