Heeft de iPad na vijf jaar zijn beste tijd gehad?

Precies vijf jaar geleden werd de eerste iPad in Nederland verkocht. Inmiddels lopen de verkopen van Apples tablet terug en lijkt iedereen van een iPad voorzien. Kan Apple dat tij keren?

Apple-oprichter en toenmalig ceo Steve Jobs kondigde in januari 2010 de iPad aan. Drie jaar eerder presenteerde Jobs de iPhone; dat toestel werd en is nog steeds een groeiend succes voor Apple.

Bekijk hoe Steve Jobs de eerste iPad toont:

Woeliger is de jonge geschiedenis van de iPad, die in eerste instantie koeltjes werd ontvangen door experts. De verkoop zakt inmiddels bovendien fors in. Toch had de iPad een succesvol begin. "We kunnen rustig zeggen dat de iPad de tabletmarkt gemaakt heeft", zegt marktanalist Marta Fiorentini van onderzoeksbureau IDC. 

"Apple heeft met de iPad de tabletmarkt gecreëerd", vindt ook Ed Achterberg van analysebureau Telecompaper. Apple verkocht in 2010 ruim vijftien miljoen iPads, waarmee het bedrijf 75 procent van de verkopen in de tabletmarkt binnenhaalde.

De markt is verzadigd

De iPad bereikte zijn voorlopige verkooprecord in het vierde kwartaal van 2013. Binnen drie maanden gingen er toen 26 miljoen iPads over de toonbank, maar sindsdien dalen de verkopen. Al zes kwartalen op rij zijn de iPad-verkopen in vergelijking met een jaar eerder gezakt.

Eerder deze week presenteerde Apple zijn meest recente kwartaalcijfers, en bleek dat de iPad-verkoop in de afgelopen drie maanden op zijn laagste punt in vier jaar tijd is.

Dit jaar zijn er in de eerste helft 23,5 miljoen iPads verkocht. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode 29,7 miljoen. Dat is een daling van ruim 20 procent.

Overigens raakt de gehele tabletmarkt verzadigd, meent webwinkel Coolblue. "De meeste huishoudens hebben één of meerdere tablets in huis en die gaan langer mee dan bijvoorbeeld een telefoon."

Tablets worden niet zo snel vernieuwd

"In eerste instantie dachten we dat mensen hun tablets net zo vaak zouden vernieuwen als hun smartphone, dus elke twee jaar, maar dat blijkt toch anders te zijn", zegt analist Fiorentini. "Je kan wat dat betreft ook niet spreken van een krimpende markt", voegt Achterberg van Telecompaper toe.

"Veel iPads en andere tablets zijn nog in gebruik, en gaan lang mee. Reken maar dat een groot deel van de iPads in Nederland de nieuwste software draaien."

Coolblue denkt dat die langere levensduur van vaak drie tot vier jaar te wijten is aan de manier waarop iPads worden gebruikt. "De tablet wordt vaak voor activiteiten met een lichter verbruik ingezet, dan is upgraden naar een nieuwe versie van minder groot belang", aldus de webwinkel.

“iPads zijn duur en hebben bovengemiddeld goede levensduur.”
Marta Fiorentini, IDC

"iPads zijn duur en hebben bovengemiddeld goede levensduur", vult Fiorentini van IDC aan. Ook Fiorentini denkt dat de iPad zeker in Europa al aan de top van zijn marktaandeel zit. "West-Europa is goed voor 20 tot 25 procent van de wereldwijd verscheepte iPads. Het lijkt er bovendien niet op dat veel gebruikers die nog geen tablet hebben gekocht, er in de toekomst wel één gaan kopen."

Grotere iPhones kannibaliseren

Marktonderzoeker Sanne de Bruyckere van Telecompaper wijst er ook op dat de vraag naar tablets in alle leeftijdsgroepen terugloopt. "Bij smartphones zien we nog een duidelijke groei bij ouderen", aldus De Bruyckere. Bovendien kannibaliseert Apple een deel van zijn eigen tablet-aanbod door iPhones met grotere schermen aan te bieden. Vorig jaar introduceerde Apple de 4,7 inch iPhone 6 en de 5,5 inch iPhone 6 Plus.

"Over het algemeen zijn de verkopen van kleinere tablets teruggelopen dankzij de opkomst van grotere smartphones en phablets", zegt Fiorentini van IDC. "Zo lijdt ook de iPad Mini onder het succes van de iPhone 6 en 6 Plus." 

Coolblue ziet dat in zijn verkoopcijfers terug. "Bij ons verkopen de iPad Air 1 en 2 beter dan de Mini-varianten”, zegt de winkel. "Dit jaar is die verdeling ongeveer 70 om 30 procent." Volgens IDC nam de verkoop van iPads in Nederland in de jaren 2012 en 2013 net als in de rest van Europa fors toe, met een groei in de tientallen tot honderden procenten.

“Sindsdien dalen de verkopen, met een duik van min 10 procent in het eerste kwartaal van 2015.”
Marta Fiorentini, IDC

"Die groei stagneerde begin 2014, waarna de verkopen een jaar gelijk bleven", zegt Fiorentini van de marktonderzoeker. "Sindsdien dalen de verkopen, met een duik van min 10 procent in het eerste kwartaal van 2015."

Redding door grotere iPad?

Apple lijkt zijn hoop dan ook te vestigen op een grotere iPad. Volgens geruchten zou het bedrijf nog dit jaar een iPad met een schermformaat van rond de 12 inch introduceren. Zou zo’n nieuw formaat een opleving in verkopen kunnen veroorzaken? "Een nieuw product uit de Apple-familie zal de verkopen zeker goed doen", denkt Coolblue. "Ondanks de huidige situatie van de markt zal [een grotere iPad] de verkopen stuwen", denkt ook IDC’s Fiorentini.

“Het succes zal wel afhangen van de prijs”
Ed Achterberg, Telecompaper

Vooral voor zakelijke klanten zou een grotere iPad interessant kunnen zijn, denkt ook analist Ed Achterberg van Telecompaper. "Sowieso gaan tablets en dus ook de iPad steeds meer de taak van digitaal papier vervullen", aldus Achterberg. "Hoe dichter het formaat van de iPad bij een A4’tje komt, hoe beter. Groter beantwoordt de behoefte van de mens. Maar het succes zal wel afhangen van de prijs."

Toch is Achterberg niet pessimistisch over de tabletmarkt en de rol die de iPad daarin speelt. "Tablets worden volop gebruikt, en Apple bedient in die markt het topsegment. Het grootste marktaandeel streeft Apple zelden na, daarom bieden ze ook geen goedkope iPads. Wel geeft het bedrijf nog steeds de richting van de markt aan."

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend

Lees meer over:
Tip de redactie