Telefoonabonnementen waarbij 'gratis' een toestel wordt geleverd moeten worden gezien als een lening, waardoor extra regels van toepassing zijn.

Dat heeft minister Dijsselbloem besloten nadat de Hoge Raad vorig jaar al oordeelde dat bij een abonnement in feite ook een telefoon op afbetaling wordt verkocht.

Daarom is de Wet op het financieel toezicht van toepassing, vindt ook Dijsselbloem. Dat betekent dat consumenten moeten worden geïnformeerd over de rente die wordt gerekend op de telefoonlening en dat de waarschuwing 'Let op, geld lenen kost geld' moet worden vermeld.

Telefoonabonnementen moeten ook worden geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie, waar andere kredietverleners er inzicht in hebben. Dit geldt alleen als de lening hoger is dan 250 euro.

De maatregelen zijn dus niet van toepassing als de waarde van de telefoon lager is dan 250 euro, of als klanten zelf een aanbetaling doen waardoor de waarde van het krediet onder de 250 euro komt te liggen.

Uitzondering

De Nederlandse providers, VNO-NCW en MKB-Nederland hadden gevraagd om een uitzondering voor de telecomsector. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Dijsselbloem echter dat dat "niet wenselijk en niet te rechtvaardigen" is.

"Hierbij is voor mij relevant dat veel mensen kampen met schulden als gevolg van overkreditering en de aanpak van schulden een belangrijke prioriteit is voor het kabinet", aldus de minister.

Vodafone heeft negatief gereageerd op het besluit van Dijsselbloem, omdat volgens de provider kostbare aanpassingen moeten worden gemaakt aan de systemen en eigen organisatie. "Voor consumenten wordt het afsluiten van abonnementen omslachtiger en innovatie minder toegankelijk", aldus de provider in een verklaring.