Android verliest opnieuw marktaandeel in Europa

Android heeft in de maanden maart, april en mei opnieuw marktaandeel verloren in Europa.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau Kantar, dat maandelijks de verhoudingen tussen de mobiele besturingssystemen bijhoudt op basis van verkoopdata.

In de periode december, januari en februari was dat ook al het geval.

Vergeleken met de periode maart tot en met mei van vorig jaar, daalde het marktaandeel van Android in Europa van 73,7 procent naar 70,8 procent. iOS steeg juist van 16,3 naar 18,7 procent, maar Android blijft met voorsprong de marktleider.

Wel was in Europa een stijging van Androids marktaandeel te zien ten opzichte van begin dit jaar. Die toename is waarschijnlijk dankzij de lancering van nieuwe Android-toestellen gedurende het afgelopen kwartaal, zoals de LG G4, HTC One M9 en Galaxy S6.

Windows Phone won vergeleken met vorig jaar 1,5 procentpunt aan marktaandeel en ging van 8 naar 9,5 procent.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten ligt het marktaandeel van Android en iOS minder ver uit elkaar. Vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, won Android afgelopen maart tot en met mei bovendien marktaandeel terug van Apple. Het aandeel van Android steeg van 62,1 naar 64,9 procent, dat van iOS daalde van 33,3 procent naar 30,9.

Vergeleken met eind 2014 is een forsere toename van Androids marktaandeel te zien. Eind vorig jaar hadden zowel iOS als Android nog bijna 48 procent van de markt in handen, met een lichte voorsprong voor iOS. Vijf maanden later had Android bijna twee derde van de markt in handen, en iOS minder dan een derde.

China

Apple boekte de grootste winst in China, waar het marktaandeel van iOS vergeleken met vorig jaar steeg van 15 naar 21,5 procent. Dat ging vrijwel geheel ten koste van Android, dat zijn marktaandeel in het land zag krimpen van 82,3 naar 76,8 procent.

Lees meer over:
Tip de redactie