'Kwart van Nederlandse jongeren belt niet meer'

Een kwart van de Nederlandse jongeren (13 tot en met 19 jaar) belt vrijwel nooit meer. Onder alle Nederlanders boven de 13 jaar is dat 14 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK dat een representatieve groep Nederlanders ondervroeg over hun smartphone- en internetgebruik.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren meer Whatsappen (84 procent) dan bellen (76 procent). Daarnaast is duidelijk te zien dat jongeren veel actiever zijn op sociale netwerken dan Nederlanders van 20 jaar en ouder.

Facebook wordt door 74 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder met een internetverbinding gebruikt. 30 procent gebruikt Twitter.

Bij alle sociale netwerken ligt het gebruikspercentage onder jongeren hoger. Het grootste verschil is te zien bij Snapchat. Deze sociale dienst wordt gebruikt door slechts 9 procent van alle internettende Nederlanders en maar liefst door 55 procent van de jongeren.

Smartphonebezit

Uit het onderzoek van GfK blijkt dat bovendien bijna alle jongeren een smartphone hebben. Slechts 4 procent van de Nederlanders tussen de 13 en 19 jaar heeft geen smartphone. Van alle Nederlanders boven de 13 jaar heeft 80 procent een smartphone. Een half jaar geleden was dat nog 76 procent.

Inmiddels hebben bovendien meer mensen een tablet (65 procent) dan een desktopcomputer (60 procent). Ook bij het tabletgebruik komt de groei vooral bij jongeren vandaan.

Smartwatches

Smartwatches zijn absoluut nog niet in trek. Slechts 1,5 procent van de respondenten geeft aan een slim horloge te hebben. Bovendien is de aanschafintentie in een half jaar gedaald van 17 naar 11 procent.

Tussen december 2014 en juni 2015 is onder meer de Apple Watch van Apple uitgekomen. Dit horloge is in Nederland overigens nog niet verkrijgbaar.

Lees meer over:
Tip de redactie