Alle providers hebben maandag het NL-Alert via hun 2G- en 3G-netwerk in heel Nederland zonder technische problemen verzonden, aldus het ministerie van Veiligheid en Justitie. Toch zijn er veel klachten van mensen die zeggen dat ze het bericht niet ontvangen hebben. 

Om 12.00 uur ging een testbericht uit van het systeem waarmee de overheid mensen waarschuwt in het geval van calamiteiten.

Via Twitter kwamen wisselende berichten over de ontvangst binnen. Sommige mensen kregen op hun mobiel geen bericht, anderen een halfuur later of een paar keer.

NL-Alert werkt momenteel alleen op 2G en 3G bij alle providers. KPN maakte zijn 4G-netwerk eerder maandag geschikt voor NL-Alert, maar waarschuwde al dat niet alle klanten het bericht zouden ontvangen. Mensen die 4G hebben bij Vodafone of T-Mobile kunnen NL-Alerts sowieso nog niet ontvangen.

Klachten

Dat levert op Twitter de nodige klachten op, maar ook mensen die volgens de informatie van het ministerie wel voldoen aan de eisen, hebben het testbericht naar eigen zeggen niet ongvangen. Ook is het mogelijk dat Sony-telefoons kunnen vastlopen na het ontvangen van een NL-Alert, aldus de Rijksoverheid op Twitter.

Officiële cijfers over hoeveel mensen het NL-Alert maandag ontvangen hebben, worden pas over enkele maanden verwacht. In december vorig jaar werd het bericht door 4,8 miljoen mensen ontvangen. Op 7 december gaat er opnieuw een bericht uit, dan moeten alle 4G-netwerken geschikt zijn voor NL-Alert.

De mobiele berichten moeten uiteindelijk de sirenes gaan vervangen.