'Grote veranderingen binnen Samsung aanstaande'

Er is een grote verandering gaande binnen Samsung. De strategie die sinds 2009 gevolgd wordt, wordt mogelijk voortijdig omgegooid.

Dat bericht de Amerikaanse zakenkrant de Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen.

De inmiddels 73-jarige Lee Kun-hee, momenteel voorzitter van Samsung, introduceerde in 2009 een tienjarenplan waarin de jaarlijkse omzet moest verviervoudigen naar 400 miljard dollar (360 miljard euro).

Ook wilde hij dat Samsung het nummer 1 technologiemerk zou worden met het hoogste marktaandeel in diverse markten. Er werden miljarden geïnvesteerd in onder meer marketing om Samsung te laten groeien.

Zoon

De 73-jarige voorzitter belandde vorig jaar in het ziekenhuis na een hartaanval en achter de schermen heeft zijn 46-jarige zoon Lee Jae-Yong al veel van zijn taken overgenomen.

De verwachting is dat zoon Lee een andere koers gaat varen. Marktaandeel blijft niet meer het belangrijkste en het doel van 400 miljard dollar wordt mogelijk voor de tien jaar voorbij zijn al losgelaten. Onlangs werd volgens anonieme bronnen nog een onderzoek gehouden onder medewerkers. De belangrijkste vraag was: Moeten de doelen veranderen?

Identiteit

De jonge Lee is al vice-voorzitter en voert zijn plannen volgens de Wall Street Journal al langzaam door, maar hij zal ze pas openlijk bespreken op het moment dat hij zijn vader echt opvolgt.

De verwachting is dat de mogelijk nieuwe voorzitter zich niet meer zo zal richten op de schaal van Samsung, maar meer op een eigen identiteit met een aantal belangrijke en winstgevende groepen.

Japan

Lee zou Samsung en Zuid-Korea willen behoeden voor de valkuilen waar Japan en bijvoorbeeld Sony een aantal jaar geleden wel in zijn gevallen. Japanse bedrijven zagen hun omzet en marktaandeel verdampen door concurrentie van de goedkopere en efficiëntere Zuid-Koreaanse bedrijven zoals Samsung en LG.

Hetzelfde gevaar ligt nu op de loer voor Samsung met de opkomst van Chinese merken als Huawei. Lee deed naar de Japanse ontwikkeling tijdens zijn studie uitgebreid onderzoek.

Samsung zag in 2014 zijn winst uit de mobiele tak met 42 procent dalen en de marges stortten in van 18 naar 7 procent. Onder meer de verkoop van de Galaxy S5 zou tegenvallen waardoor Samsung met zo’n 20 procent van de geproduceerde toestellen bleef zitten.

Het doel van 400 miljard dollar is bovendien nog ver weg. De omzet steeg tussen 2009 en 2014 van 100 naar 190 miljard dollar.

Innovatie

Lee Jae-Yong zou zich vanaf nu meer gaan richten op overnames van en samenwerkingen met innovatieve bedrijven in plaats van alles zelf willen doen.

Een deel van de veranderingen zijn al zichtbaar. Zo gooide Samsung het bij de Galaxy S6 helemaal over een andere boeg met onder meer een metalen behuizing en zelf ontwikkelde processor. Bovendien wordt er meer en meer geïnvesteerd in productie in het goedkope Vietnam om zo de kosten te drukken.

Daarnaast werd er in de hoogste managementlaag al flink geschoven. Een anonieme hooggeplaatste medewerker vergeleek de situatie met de bloedige serie Game of Thrones.

Lees meer over:
Tip de redactie