Er zijn steeds meer KPN-klanten met een databundel van meer dan 1 GB. Het percentage mobiele klanten met zo'n bundel steeg in een jaar tijd van 20 naar 40 procent.

Dat heeft de provider donderdag bekendgemaakt bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers (pdf).

De populariteit van grotere bundels gaat gepaard met een steeds hoger dataverbruik, met name onder klanten die een 4G-verbinding hebben. KPN-klanten met 4G verbruikten in het eerste kwartaal van 2015 gemiddeld 1040 MB per maand, een stuk meer dan het maandelijks gemiddelde van 660 MB een jaar eerder. 

3G-klanten verbruiken maandelijks gemiddeld 310 MB, ook iets meer dan de 260 MB per maand in het eerste kwartaal van vorig jaar.

Opvallend is dat de verschuiving naar grotere databundels geen grote inkomstenstijging met zich meebrengt. Per mobiele abonnee verdiende KPN in het eerste kwartaal gemiddeld zo'n 26 euro per maand, 2 euro minder dan een jaar eerder.

Kwartaalcijfers KPN

Het aantal consumenten met een mobiel abonnement van KPN blijft wel gestaag doorstijgen. Dat aantal groeide in het eerste kwartaal met 59.000 naar iets minder dan 3,4 miljoen mensen. Daarvan maakt ruim 1,5 miljoen klanten gebruik van 4G.

Op de vaste markt groeit KPN ook door. Het aantal internetklanten steeg met 35.000 naar ruim 2,8 miljoen. Het aantal tv-klanten ging met 51.000 omhoog naar 2,1 miljoen. KPN ziet ook steeds meer klanten overschakelen naar een glasvezelverbinding. Er zijn 612.000 KPN-huishoudens die zo'n verbinding hebben geactiveerd, 40.000 meer dan een jaar eerder.

Ondanks het gestegen aantal klanten daalde de omzet van KPN op jaarbasis, naar zo'n 1,92 miljard euro.