Samsung is volgens Nederlanders invloedrijker dan Apple. Het is na Google en Facebook bovendien het meest invloedrijke merk van 2014.

Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos onder een representatieve groep van ruim 1.100 Nederlanders.

Google is volgens Nederland het meest invloedrijke bedrijf. 23 procent van de ondervraagden ziet dat zo en daarmee scoort de zoekgigant het hoogst. Het bedrijf wordt gevolgd door Facebook en daarna Samsung. Apple staat pas op de negende plek.

De term invloedrijk is in dit onderzoek een combinatie van verschillende aspecten zoals relevantie of het bedrijf de manier waarop gewinkeld wordt veranderd heeft en of het merk belangrijk is geweest in iemands leven.

Merken 2014

Samsung vs Apple

Samsung wordt door Nederlanders dus als invloedrijker beschouwd dan Apple. Vorig jaar stond Samsung ook al op een vierde plaats en moest Apple de tiende plaats delen met Philips en Blokker. Apple en Samsung bevinden zich al jaren in een strijd op de smartphonemarkt.

Samsung scoort bijvoorbeeld goed op het gebied van betrokkenheid en aanwezigheid in de markt. Apple scoort dan weer hoger in de categorie Leading Edge, wat staat voor vooruitstrevend, marktleider, onderscheidend en innovatief. Apple voert daar de lijst aan, gevolgd door Samsung.

De Zuid-Koreaanse fabrikant is volgens Nederlanders juist weer een stuk betrouwbaarder. 39 procent zegt dat over Samsung waarmee het bedrijf op een derde plek terecht komt. Apple komt helemaal niet in de top 10 voor.

"Over Samsung wordt vaker beweerd dat het 'veel adverteert’, dat het ‘overal te zien is’ en ‘dat de meeste vrienden en familieleden het gebruiken’", voegen de onderzoekers nog toe.