De vraag van Nederlandse consumenten naar tablets is in het vierde kwartaal stevig toegenomen ten opzichte van een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Telecompaper zondag publiceert.

In de laatste drie maanden van 2014 bezat 61 procent van de Nederlandse huishoudens een tablet, tegen 51 procent in het laatste kwartaal van 2013. Terwijl de groei in de mondiale tabletmarkt steeds verder afneemt, lijkt dat voor de Nederlandse markt niet te gelden. 17 procent van het aantal huishoudens dat nog geen tablet bezit, gaf aan er in de komende zes maanden een te kopen.

Ook bij huishoudens die al over een tablet beschikken, ligt er een flinke groei in het verschiet: 18 procent van deze groep zal in het komende half jaar nog een tablet aanschaffen. De iPad van Apple is nog altijd het populairst, maar Samsung is bezig met een flinke inhaalslag.

Bovendien groeit het de leeftijd van tabletbezitters. Bijna de helft van de Nederlandse tabletgebruikers is 50 jaar of ouder. In het vierde kwartaal van 2014 was de gemiddelde leeftijd van tabletgebruikers 45 jaar, in dezelde drie maanden in 2013 lag het gemiddelde op 42 jaar.

Acht redenen waarom de iPad-verkoop wereldwijd inzakt