Het jongerenmerk Hi van KPN gaat vanaf 1 mei verder onder de naam van KPN.

Dat maakt het Nederlandse bedrijf dinsdag bekend. Hoeveel klanten Hi momenteel heeft is niet bekend.

KPN zal de 52 Hi-winkels in Nederland gaan sluiten en het bedrijf laat weten dat "voor het merendeel van de betrokken werknemers" binnen KPN herplaatsingsmogelijkheden zijn. Volgens een woordvoerster werken er momenteel circa 315 mensen bij die winkels, die samen goed zijn voor 215 voltijdsbanen.

Hi werd in 1996 opgericht al jongerenmerk en richtte zich vooral op de generatie die altijd overal verbonden wil zijn. De databundels bij Hi waren daardoor over het algemeen wat groter dan bij KPN.

Volgens KPN zijn de merken echter te veel naar elkaar toegegroeid. De wensen van Hi-klanten en KPN-klanten komen meer en meer overeen en ook het aanbod zou sterke overeenkomsten vertonen.

Bundel en nummer

Klanten van Hi worden automatisch overgezet op KPN en hoeven daarvoor niets te doen. Ze behouden bovendien hun eigen nummer, zo laat het bedrijf weten. 

Als de klant is overgezet krijgt hij automatisch een iets ander abonnement, met hetzelfde aantal of meer belminuten, sms'jes en data en altijd voor hetzelfde geld. Klanten krijgen persoonlijk bericht en kunnen nu al via de website zien wanneer ze overgezet worden en wat hun nieuwe bundel dan wordt. De einddatum van het contract blijft hezelfde.

De abonnementen en prepaidaansluitingen van Hi worden tussen 23 april en 1 juli overgezet. 

Telfort en Simyo

"We nemen afscheid van het merk Hi, maar niet van waar het merk Hi voor staat, en zullen ook met het merk KPN goed blijven inspelen op de wensen van onze klanten, ook jongeren", belooft Jaap Postma, directeur consumentenmarkt bij KPN.

Naast Hi heeft KPN nog dochtermerken Telfort en Simyo. KPN en Hi gaan zich nu onder de naam KPN richten op wat het bedrijf "full service" noemt terwijl Telfort en Simyo de voordeelmerken van KPN blijven.

Geschiedenis

Hi richtte zich na de oprichting op prepaid omdat gewone abonnementen destijds te duur waren voor veel jongeren. Vervolgens focuste het merk zich in 2004 op sms'en en vanaf 2007 kwam mobiel internet in beeld. De eerste winkel van Hi ging in 2006 open in Nijmegen. 

In 2008 sloot Hi een samenwerking met Nokia voor een muziekdienst met miljoenen nummers. Het jaar daarna startte Hi het Webcareteam waardoor klanten hun vragen ook online konden stellen. Vanaf 2010 was er een samenwerking met Spotify en werd mobiel internet in de abonnementen veel belangrijker.