Klanten van T-Mobile zijn in het afgelopen jaar minder vaak over hun bundel heen gegaan, waardoor de provider daar minder inkomsten uit haalt. De omzet daalde in vergelijking met 2013 dan ook met 6,9 procent.

Dat maakt de provider donderdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2014.

Hoeveel de inkomsten uit bundeloverschrijding zijn gedaald, wil de T-Mobile niet zeggen. Volgens een woordvoerder zijn nieuwe abonnementsstructuren de oorzaak.

De provider laat klanten bel- en databundels zelf bij elkaar zoeken waardoor de hoogte specifiek per onderdeel kan worden afgesteld. Bovendien laat de provider klanten vanaf dit jaar hun bundel maandelijks naar boven en beneden aanpassen. De bundeloverschrijding zal dan mogelijk nog verder dalen.

"We zien dat klanten steeds vaker een bundel hebben die goed bij het gebruik past. Dat is goed voor de klant, maar leidt wel tot minder inkomsten", aldus een woordvoerder.

Omzet

De jaaromzet kwam uit op 1,55 miljard euro, 6,9 procent minder dan een jaar geleden. In alleen het vierde kwartaal werd een omzet van 403 miljoen euro geboekt, ruim 11 procent minder dan dezelfde periode in 2013.

Het bedrijfsresultaat (EBITDA), een graadmeter voor de brutowinst, kwam uit op 630 miljoen euro, een groei van 27,3 procent. Volgens T-Mobile is dat het gevolg van een kostenbesparing. Bovendien werden er meer inkomsten geboekt uit data.

Klanten van T-Mobile verbruikten vorig jaar 128 procent meer data dan in 2013, dat zorgde voor 6 procent meer inkomsten uit non-voice. Ruim 1 miljoen klanten maken inmiddels dagelijks gebruik van 4G. Aan het eind van dit jaar zal T-Mobile de uitrol van dat nieuwe datanetwerk hebben afgerond.

Minder klanten

De Nederlandse provider verloor vorig jaar ruim een half miljoen klanten. Dat was vooral het gevolg van de verkoop van Simpel, daardoor ging het klantenbestand al met 226.000 mensen omlaag. T-Mobile verloor zelfs dus nog 315.000 klanten, naar eigen zeggen vooral vanwege de vermindere focus op prepaid.

In totaal verloor T-Mobile 260.000 prepaid-klanten en 281.000 abonnees. Welk percentage van beide groepen Simpel-klanten waren, is niet bekend. Onder de streep had T-Mobile eind 2014 nog 3,9 miljoen klanten.

Naast de verkoop van Simpel stopte T-Mobile eind 2014 ook met MTV Mobile. Het bedrijf richt zich nu op de merken T-Mobile en Ben, waarbij laatstgenoemde het budgetmerk zal zijn.