Google zou zijn betaaldienst Wallet nieuw leven willen inblazen door samen te gaan werken met telefoonmakers, banken, betaalnetwerken en telecombedrijven.

Dat zeggen bronnen tegen het doorgaans betrouwbare Wall Street Journal.

Google kwam in 2011 al met eigen betaaldienst Google Wallet, maar die is niet aangeslagen en kreeg de afgelopen tijd weinig aandacht van het bedrijf. Nu concurrent Apple zijn eigen betaaldienst Apple Pay heeft geïntroduceerd, zou ook Google zijn dienst nieuw leven willen inblazen.

De vernieuwde versie van Google Wallet zou in mei tijdens ontwikkelaarsconferentie Google I/O aangekondigd worden. Om het systeem goed werkend te krijgen zou Google samenwerken met telefoonmakers, banken, betaalnetwerken en telecombedrijven.

Weinig voordelen

Die samenwerking is nodig om te zorgen dat Google Wallet zowel goed functioneert, als ook daadwerkelijk op Android-toestellen wordt geïnstalleerd. Google Pay werkt net als Apple Pay via NFC, waarbij gebruikers hun telefoon tegen een kassa drukken om te betalen.

Omdat Google in tegenstelling tot Apple geen volledige controle heeft over zowel de hardware als software van Android-toestellen, moet het samenwerken met veel verschillende partners. Google zou die bedrijven daartoe willen verleiden door ze een groter aandeel van de omzet te bieden.

Toch zou de grootste Android-maker weinig interesse hebben in Google Wallet. Samsung maakte eerder deze week bekend dat het mobiele betaaldienst Looppay heeft overgenomen. Die dienst is vergelijkbaar met zowel Google Wallet als Apple Pay. Volgens een ingewijde zouden grote smartphonemakers weinig voordelen zien in het samenwerken met Google Wallet.

Plaso

Begin februari was er ook al sprake van een nieuwe betaaldienst van Google. Toen werd gerept over een samenwerking met betaalbedrijf Square.

Google zou samen met Square aan een dienst onder de naam Plaso werken. Daarbij zou niet aan de hand van nfc worden betaald, maar door klanten naar hun initialen te vragen. De betaling zou vervolgens via bluetooth worden afgerond, waarvoor de klant alleen maar in de buurt van een kassa hoeft te staan.