Vodafone Nederland heeft in het vierde kwartaal iets meer omzet geboekt, maar zag het aantal mobiele klanten licht afnemen.

Dat maakt het bedrijf donderdag bekend in de cijfers over het vierde kwartaal van 2014.

In totaal heeft Vodafone in Nederland nu 5,18 miljoen klanten die mobiele diensten afnemen. Een jaar geleden waren dat er 5,28 miljoen. In een jaar tijd is het bedrijf dus honderdduizend klanten verloren.

Volgens Vodafone zijn dat vooral prepaidklanten. Ruim een kwart van alle klanten van Vodafone maakt nog gebruik van prepaid.

Omzet

De omzet groeide in de laatste drie maanden van 2014 met 2,2 procent naar 437,7 miljoen euro. De omzet per klant steeg naar 25,50 euro. Die stijging lijkt te wijten aan het schrappen van inactieve prepaid-klanten. Per actieve prepaid-klant en abonnee daalde de gemiddelde omzet licht.

Het moederbedrijf van Vodafone Nederland communiceert de cijfers in Britse ponden. Door de lage stand van de euro komt de Nederlandse tak na het omrekenen uit op een omzetdaling van 4,2 procent. Een winstcijfer voor de Nederlandse afdeling wordt niet bekendgemaakt.

Vast internet

Het totale dataverbruik is bijna verdubbeld naar 5.891 terabyte. 63,1 procent van de klanten heeft inmiddels een smartphone en 80,2 procent daarvan gebruikt een data-abonnement.

Vodafone richt zich ook steeds meer op het aanbieden van vast internet. De provider kan deze dienst inmiddels aan 300.000 huishoudens aanbieden en wil dat dit aantal in maart 2015 op 1 miljoen ligt. 56.000 mensen namen in het vierde kwartaal vaste diensten af bij Vodafone, 8.000 meer dan een jaar geleden.