KPN heeft het aantal mobiele klanten in 2014 flink zien groeien. Ook in het vierde kwartaal kwamen er weer veel mobiele abonnees bij.

Het aantal mobiele abonnees steeg in heel 2014 met 220.000. In het vierde kwartaal werden 57.000 nieuwe abonnees toegevoegd, meldt KPN woensdag bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

Het totaal aantal consumenten met een abonnement bij KPN ligt inmiddels op 3,7 miljoen. Daarvan maken 1,3 miljoen klanten gebruik van 4G. Ook zijn er nog eens 3,8 miljoen prepaid-klanten.

Gemiddeld verdiende KPN in 2014 zo'n 27 euro per mobiele abonnee per maand. Dat is 4 euro minder dan in 2013. Daardoor is de omzet uit mobiele diensten voor consumenten ook met bijna 10 procent gedaald, naar 1,27 miljard euro in heel 2014.

Ook het aantal zakelijke mobiele klanten steeg licht, maar net als op de consumentenmarkt daalden de inkomsten hieruit, met ongeveer 11 procent naar 838 miljoen euro in heel 2014.

Aan het eind van 2014 werd bijna even veel dataverbruik geregistreerd op het 4G-netwerk als op het oudere 2G- en 3G-netwerk. Vermoedelijk zullen in 2015 meer gigabytes over het 4G-netwerk worden verbuikt dan over de tragere netwerken.

Vast internet

Steeds meer klanten combineren hun mobiele abonnement met een vast abonnement. In 2014 is het aantal mensen dat de twee diensten combineert ruim verdubbeld naar 485.000. 

Het aantal klanten met vast internet via KPN steeg nauwelijks, maar er werden in 2014 wel 126.000 klanten toegevoegd die tv kijken via de provider. In totaal hebben nu bijna 2,8 miljoen mensen breedbandinternet van KPN en maken bijna 2,1 miljoen mensen gebruik van een tv-pakket.

Vorig jaar steeg het aantal klanten met een glasvezelverbinding met 88.000 naar een totaal van 572.000.

De omzet van KPN steeg in het vierde kwartaal van 2014 met 2,1 procent naar 2,1 miljard euro. De provider draaide een nettoverlies van 37 miljoen euro, tweederde minder dan een jaar eerder.