In het laatste kwartaal van 2014 zijn er wereldwijd voor het eerst minder tablets verkocht dan het jaar daarvoor.

Dat meldt marktonderzoeker IDC maandagavond.

Die heeft berekend dat er in het vierde kwartaal van 2014 wereldwijd 76,1 miljoen tablets zijn verscheept. Een afname van 3,2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013, toen er wereldwijd 78,6 miljoen tablets werden verscheept.

Apple en Samsung

Volgens de cijfers van de marktonderzoeker is Apple nog altijd leidend, met 28,1 procent aandeel in de tabletmarkt. Toch is dat minder dan de 33 procent die het in 2013 had. Apple maakte zelf al een terugloop in iPad-verkopen bekend tijdens de onthulling van zijn meest recente verkoopcijfers.

Samsung staat net als voorgaande jaren op de tweede plaats van marktaandeel in de tabletmarkt. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft 14,5 procent marktaandeel in handen, in 2013 was dat nog 17,2 procent.

Lenovo staat met 4,8 procent op de derde plaats, Asus op plaats vier en de top vijf wordt door webwinkel Amazon afgesloten. Enkel Lenovo zag zijn marktaandeel in het vierde kwartaal van 2014 groeien, met een half procent.

Toch groei

Ondanks dat er in het vierde kwartaal voor het eerst een daling in tabletverkopen is te zien, toonde 2014 als geheel wel groei. Volgens IDC werden er in 2014 wereldwijd in totaal 229,6 miljoen tablets verscheept.

In 2013 lag het totaal op 219,9. De marktonderzoeker denkt dat de tabletverkopen in 2015 weer zullen toenemen. Windows 10, grotere tablets en nieuwe invoertechnieken zullen volgens IDC bijdragen aan een groei in 2015.

Acht redenen waarom de iPad-verkoop inzakt