Huawei zal zich dit jaar meer richten op de duurdere smartphones en hoopt daarmee 16 miljard dollar (14,2 miljard euro) om te zetten.

Dat laat het Chinese bedrijf dinsdag weten.

Eerder maakte het bedrijf al bekend dat er in 2014 zo'n 75 miljoen smartphones verkocht waren. Dit jaar moeten dat er honderd miljoen worden.

Hogere prijs

Daarbij zal Huawei zich minder richten op laaggeprijsde smartphones, meldt de Wall Street Journal. In 2014 had nog 18 procent van de Huawei-telefoons een prijs hoger dan 2.000 Chinese yuan (285 euro). Dit jaar moet dat zeker 30 procent zijn.

Huawei richtte zich de afgelopen jaren al meer en meer op westerse markten en haalt inmiddels 52 procent van zijn smartphone-omzet niet meer uit thuisland China. Dat lukte vooral dankzij de relatief lage prijs. Op dat gebied krijgt Huawei echter meer en meer concurrentie van bedrijven als het eveneens Chinese Xiaomi.

In 2014 haalde Huawei een omzet van omgerekend ruim 10 miljard euro. 30 procent meer dan in 2013. Dit jaar moet de omzet door de focus op duurdere modellen doorgroeien naar 14,2 miljard euro, aldus Reuters.

Honor

Huawei lanceerde eind vorig jaar in Europa het nieuwe smartphonemerk Honor. De Honor-toestellen lijken zich qua prijs iets meer op de onderkant van de markt te gaan richten. Van zowel Honor als Huawei worden begin maart tijdens Mobile World Congress in Barcelona nieuwe toestellen verwacht. Daar wordt de verdeling tussen de twee merken waarschijnlijk beter zichtbaar.

In gesprek met de Wall Street Journal zegt directeur Jeff Liu van Honor dat de tweede smartphonetak van Huawei in 2015 zo'n 5 miljard dollar wil omzetten. Dat is ruim twee keer zo veel als de 2,4 miljard dollar die in 2014 werd omgezet. De verkopen van Honor waren vorig jaar goed voor ongeveer 20 procent van de totale omzet uit de consumententak van Huawei.

Bekijk de verkoop van Huawei-smartphones over de afgelopen vijf jaar

Honor 6: Nieuw smartphonemerk met lage prijs en hoge specs