Het marktaandeel van de iPhone lag in november 2014 wereldwijd hoger ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

Dat was ook het geval in oktober en september van vorig jaar. Alleen in Japan was in die maanden een sterke daling te zien vergeleken met 2013, zo meldt marktonderzoeker Kantar World Panel.

In zowel de Verenigde Staten, Europa als China groeide het aandeel van de iPhone. Dit ten koste van Android-toestellen.

Het gaat daarbij niet om het totale aantal installaties van een bepaald besturingssysteem, maar om nieuwe verkopen van toestellen met iOS of Android hierop geïnstalleerd.

VS en Europa

47,4 procent van alle smartphones die in november over de toonbank gingen in de Verenigde Staten, was een iPhone. Dat is 4,3 procent meer dan in dezelfde maand het jaar ervoor. 

Het marktaandeel van Android in de VS daalde van 50,3 naar 48,4 procent.

In Europa lag het aandeel van Android-telefoons met een gemiddelde van 69,9 procent nog stukken hoger dan dat van de iPhone. Dit is wel 3,2 procentpunt minder dan in november 2013.

Het aandeel in Europa is berekend op basis van verkopen in vijf landen: Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. De cijfers uit Nederland zijn niet meegenomen. 

China en Japan

In China zag Apple het marktaandeel van de iPhone licht toenemen met 1,1 procentpunt tot 18,1 procent. Android is in het land veruit het populairst met een aandeel van 80,4 procent.

Dat is een stijging van 1,8 procentpunt vergeleken met november 2013. Alleen in Japan daalde Apples marktaandeel met 15,3 procentpunt tot 53,8 procent.

Volgens Kantar World Panel was dat een gevolg van een speciale samenwerking tussen apple en de Japanse telecomprovider NTT Docomo in het najaar 2013, die tijdelijk het marktaandeel van de iPhone vergrootte. 

Review: Is de iPhone 6 echt de grootste verandering ooit?