Ruim de helft van de smartphones en tablets die van 19 tot en met 25 december zijn geactiveerd, was afkomstig van Apple.

In totaal 51,3 procent van de nieuwe toestellen was een iPhone of iPad, zo blijkt uit gegevens van Flurry. Dat bedrijf analyseert het gebruik van ruim 600.000 apps op alle mobiele platformen.

17,7 procent van de nieuwe toestellen was een Samsung terwijl Microsoft met zijn Lumia-toestellen goed was voor een derde plek met 5,8 procent van de activaties, zo blijkt uit de cijfers.

Hoewel het gaat om wereldwijde activaties, ligt voor de hand dat een groot deel van de activaties in de VS plaatsvond. Daar worden met de kerst veel grote cadeaus gegeven, terwijl dat in Azië of Europese landen als Nederland niet het geval is.

Uit de cijfers blijkt dat de 'phablet' aan een opmars bezig is. Zo'n 13 procent van de geactiveerde apparaten was zo'n grote telefoon, terwijl dat vorig jaar nog 4 procent was. Van alle activaties was 22 procent een tablet, terwijl dat vorig jaar nog 29 procent was.