HTC gaat zich in 2014 richten op goedkopere smartphones. Door in te zetten op duurdere toestellen als de HTC One heeft het bedrijf aan marktaandeel verloren.

Dat zegt mede-oprichter en voorzitter Cher Wang van HTC maandag tegen persbureau Reuters.

"Ons probleem vorig jaar was dat we ons alleen op ons vlaggenschip hebben gericht. We hebben een enorm deel van het middensegment van de markt gemist", aldus Wang.

Financieel directeur Chialin Chang zegt dat nieuwe producten tussen de 150 en 300 dollar (110 tot 220 euro) zullen kosten, zowel in opkomende als ontwikkelde markten. Ook high-end telefoons van meer dan 600 dollar (440 euro) blijven onderdeel van het assortiment.

HTC blijft wel weg van de absolute onderkant van de markt, zegt Chang. 

Verlies

Het Taiwanese bedrijf heeft de afgelopen twee kwartalen verlies gedraaid, na jarenlang juist zeer succesvol te zijn geweest. Het wereldwijde marktaandeel liep volgens onderzoeksbureau Strategy Analytics in twee jaar tijd terug van 10 tot 2 procent.

Wang herhaalt dat HTC dit jaar ook meer gaat inzetten op marketing, iets waar het volgens haar eerder nog wel eens aan ontbrak. Het bedrijf sloot al een miljoenendeal met acteur Robert Downey, Jr. om de telefoons van HTC aan te prijzen.

Vorig jaar zei Mark Moons, directeur Benelux bij HTC, ook al tegen NUtech dat goedkopere toestellen steeds belangrijker worden.

Volgens eerdere geruchten komt HTC dit jaar in ieder geval met een nieuwe versie van de HTC One, One Mini en een andere draagbare gadget.