Nederlandse providers kampen al tijden met lagere omzetten. Dat komt niet door de omzet uit mobiel gebruik (spraak, sms en data). De tegenvallende sms-inkomsten worden volledig gecompenseerd door de groeiende omzet uit mobiel internet.

Dat blijkt uit een analyse van cijfers van ACM door NUtech.nl.

Toezichthouder ACM houdt elk half jaar bij hoeveel sms'jes er worden verstuurd, hoeveel minuten er worden gebeld en hoeveel MB's aan mobiel internet er worden verbruikt. Ook berekent ACM de omzet uit deze diensten.

Het aantal verstuurde sms'jes is sinds het hoogtepunt eind 2010 met 51 procent afgenomen. De inkomsten uit sms daalden in dezelfde periode met ongeveer 27 procent. Bovendien wordt die omzetdaling gecompenseerd door de inkomsten uit mobiel internet.

De totale omzet voor de Nederlandse telecommarkt is de afgelopen jaren zelfs gegroeid naar 2,6 miljard euro in de eerste helft van 2013.

Toch stellen Vodafone, KPN en T-Mobile vaak dat de omzet daalt omdat mensen minder sms'en en bellen. In de praktijk heeft dat slechts een zeer kleine invloed en als mobiel internet wordt meegerekend worden de dalende inkomsten zelfs helemaal gecompenseerd.

Jan Jongeneel van Vodafone erkent dat de omzetdaling ook te maken heeft met de toegenomen concurrentie. Hij verwijst daarbij naar partijen als Ziggo en Tele2 die marktaandeel van de grote drie providers afsnoepen.

Jongeneel geeft toe dat het dalende sms-verkeer geen enorme invloed heeft gehad op de totale omzet. Marco Kind, directeur consument bij T-Mobile, noemt de observatie "accuraat".

De winst kan overigens wel dalen door het dalende sms-verkeer. Omdat er voor mobiel internet forse investeringen zijn gedaan, zijn de kosten hoger dan voorheen. Duidelijk is dat er sinds 2011 een gedragsverandering heeft plaatsgevonden bij Nederlandse consumenten. Er wordt veel minder gesmst en veel meer gebruikgemaakt van mobiel internet.

2006

T-Mobile zag de gedragsverandering bij consumenten naar eigen zeggen zo'n acht of negen jaar geleden al aankomen. "We zagen dat internet alles anders zou maken", aldus Marco Kind, directeur consument bij T-Mobile.

Volgens hem is T-Mobile daar dan ook redelijk goed op ingesprongen waardoor de omzetdaling lager is dan bij bijvoorbeeld KPN. De afname van sms en het omarmen van mobiel internet is in Nederland echter zo snel gegaan dat Kind moet toegeven dat de provider er wel last van heeft gehad.

"Ik ken geen ander Europees land waar het zo snel is gegaan", aldus Kind. "Ruim 70 procent van de Nederlanders heeft mobiel internet. Dat is heel hoog in vergelijking met andere Europese landen."

Bellen vs VoIP

Belminuten zijn volgens T-Mobile redelijk stabiel gebleven, dat blijkt ook uit de cijfers van ACM. Volgens Kind is dat te verklaren doordat klanten met onbeperkt bellen in hun abonnement meer zijn gaan bellen. Dat compenseert voor het lagere aantal belminuten dat de rest gebruikt.

Kind verwacht dan ook niet dat er met bellen hetzelfde zal gebeuren als met sms. Gratis chatdiensten als Whatsapp zorgden voor een keldering van het aantal verstuurde sms'jes. Dat zal met Voice over IP (VoIP), waarbij wordt gebeld over een internetverbinding, niet gebeuren. Kind ziet wel dat VoIP-diensten als Skyp groeien. "Door het kwaliteitsverschil dat er nog is, neemt het aantal gebruikte belminuten echter niet af."

Jongeneel van Vodafone ziet dat ook. "Mensen zijn bij de kwaliteit van een telefoongesprek minder tolerant wat betreft kwaliteitsverlies. Bovendien zijn VoIP-diensten gefragmenteerd." Met Skype kan je alleen bellen naar Skype klanten en er is (nog) geen dienst die massaal wereldwijd wordt gebruikt zoals bij Whatsapp wel het geval is. In de toekomst gaat volgens Jongeneel alle spraak via VoIP.

Innovatie en inkomsten

Hij voorspelt dan ook innovatie op het gebied van spraak zodat providers in de toekomst voorbereid zijn op VoIP. Zo kijken alle grote aanbieders naar VoLTE (Voice over LTE) waarbij bellen over een 4G-verbinding door de provider wordt aangeboden. Of Vodafone deze dienst per minuuut of per MB wil gaan afrekenen, kan Jongeneel nog niet zeggen.

Het is duidelijk dat providers proberen op andere manieren dan alleen door verbruik geld proberen te verdienen aan mobiel internet. Vodafone lanceerde al Message+ een soort Whatsapp-concurrent die gebruikmaakt van de standaard Rich Communication Services (RCS). Ook KPN kondigde zo'n dienst aan en T-Mobile kijkt naar de mogelijkheden.

"Het houdt ons relevant voor onze klanten", meent Jongeneel. Of Vodafone de dienst betaald wil gaan maken of bijvoorbeeld advertenties wil gaan tonen om er geld aan te verdienen wil hij niet zeggen.

Als RCS-diensten sms zouden vervangen en alle spraak over VoIP gaat zouden Nederlanders in de toekomst alleen nog een internetbundel nodig hebben.

Partners

Marco Kind van T-Mobile ziet ook mogelijkheden om geld aan internet te verdienen met samenwerkingen in plaats van alleen aan gebruikte MB's. Hij verwijst daarbij naar de streamingsdienst Deezer. Klanten van T-Mobile krijgen deze app standaard op hun telefoons als ze met korting een Deezer-abonnement bij hun bundel afsluiten. Ook had T-Mobile jarenlang een exclusieve samenwerking met Apple voor de verkoop van de iPhone in Nederland.

Op die manier krijgt de provider extra geld binnen van klanten die geïnteresseerd zijn in mobiel internet.

Het feit dat Nederlanders meer tijd zijn gaan besteden op hun telefoon draagt er volgens Kind ook aan bij dat de omzetdaling uitblijft. "Hoewel het aantal sms'jes afneemt, gebruiken mensen hun mobiel veel intensiever en langer. We communiceren meer dan ooit."