Van de 8,8 miljard dollar (6,5 miljard euro) die in 2012 aan mobiele online reclame is uitgegeven is 50 procent door Google verdiend. Het bedrijf strijkt daarmee bijna een derde van de totale jaarlijks digitale reclame-uitgaven op.

Dat concludeert Emarketeer op basis van eigen berekeningen. Vooral Facebook maakt volgens de site een enorme groei door.

Zo bood Facebook in 2011 nog helemaal geen advertenties op mobiele apparaten aan. In 2012 haalde het bedrijf al 470 miljoen dollar (350 miljoen euro) aan mobiele advertentie-inkomsten op. Verwacht wordt dat die inkomsten met en groei van 333 procent stijgen waardoor Facebook in 2013 ruim twee miljard dollar (1,5 miljard euro) aan mobiele advertenties zal verdienen.

Groei doormaken

Ook Google zal volgens Emarketer een forse groei blijven doormaken. Het bedrijf verdiende in 2011 nog 1,53 miljard dollar (1,14 miljard euro) aan mobiele advertenties, in 2012 was dat al 4,61 miljard dollar (4,3 miljard euro).

Die groei zou dit jaar met 92 procent doorzetten, wat Google 8,85 miljard dollar (6,62 miljard euro) zou opleveren. Dat is iets meer dan de totale 8,8 miljard dollar (6,5 miljard euro) in 2012 in totaal aan mobiele advertenties is uitgegeven.

Twitter

Ook dat totaal zou dit jaar oplopen, tot ruim 15 miljard dollar (11 miljard euro). Naast Google en Facebook zou ook Twitter van de groei profiteren.

De microblogdienst zou dit jaar kunnen rekenen op mobiele reclame-opbrengsten van ruim 300 miljoen dollar (224 miljoen euro), een ruime verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Bedrijven als Apple en muziekdienst Pandora zien hun inkomsten uit mobiele reclames volgens Emarketer juist teruglopen.