LG had moeite zich aan te passen aan de snel opkomende smartphonemarkt. Het bedrijf erkent te laat gereageerd te hebben en is nu druk bezig met onderscheidende factoren.

Dat vertellen Ken Hong, Director Global Communications, en Won Kim, marketingdirecteur Europa, tegenover NUtech.nl tijdens een persreis in Zuid-Korea, het thuisland van LG.

Hong erkent dat LG niet als eerste de smartphonemarkt volledig omarmd heeft.  "We deden het zo goed met featurephones (niet-smartphones, red.) dat de overgang moeilijk was."

"Alles was volledig gericht op hardware en bij smartphones werd software veel belangrijker", vertelt Hong. "We hebben onze onderzoeksafdelingen helemaal opnieuw moeten indelen. We zitten nu op 50/50 tussen software en hardware. Dat moet naar 80/20."

Onderscheidend ontwerp

Waar het bedrijf zich naar eigen zeggen mee onderscheidt is het ontwerp van de smartphones. Hoofontwerper Joon Ahn legt uit dat LG heel bewust de speaker in telefoons helemaal bovenin verwerkt heeft tegen de rand aan. Dat zou eenvoudiger zijn met bellen. Bovendien ziet het bedrijf de rand van chroom als typisch LG-ontwerp, hoewel andere smartphones dat inmiddels ook hebben. Tot slot wordt de achterkant van de Nexus 4 en Optimus G Pro die wanneer ze bewogen worden een 3D-effect hebben, genoemd.

Speaker op de Optimus G Pro

Speaker op de Optimus G Pro

"We hebben eerst moeten bewijzen dat we betrouwbaar zijn en kwaliteit leveren. Nu is het tijd om te laten zien dat we verfijnd zijn", aldus Ahn. Kim sluit zich daarbij aan en stelt een 'opvallende' speler te willen worden en niet alleen betrouwbaar of duurzaam.

Niet tevreden

In het gesprek geeft Kim aan nog niet tevreden te zijn: "2012 was in Europa geen succesvol jaar, maar het gaat stap voor stap. In Zuid- en Oost-Europa zien we groeiende marktaandelen."

De marketingdirecteur geeft aan de derde of vierde plek te willen bezetten. Het bedrijf wil zich verder gaan onderscheiden met hardware als batterijen en schermen of bijvoorbeeld buigbare telefoons. Die laten volgens Kim nog wel even op zich wachten.

Cijfers

De enigszins trage instap op de smartphonemarkt is ook terug te zien in de cijfers van LG als totaal. In 2011 zette het bedrijf nog 48,15 miljard dollar om. In 2012 was dat 45,22 miljard, de eerste daling in jaren. Voor 2013 verwacht LG echter weer groei naar 47,48 miljard dollar.

De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft dan ook vertrouwen dat het tij gekeerd is. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht het bedrijf een recordaantal smartphones met dank aan de Optimus G-serie en de betaalbare L-lijn van het bedrijf.

"Mobiel heeft zo’n grote impact op het hele bedrijf. Dat zie je ook bij onze concurrenten. Bij bijvoorbeeld Sony, Blackberry en Motorola gaat het minder goed omdat de mobiele afdeling niet goed draait. Bij Samsung en Apple gaat het op het mobiele gebied heel goed en daarom doet het hele bedrijf het goed", legt Hong uit.