Vodafone zal bij een groot deel van zijn klanten, die niet over een abonnement met databundel beschikken, deze maand het internet uitschakelen.

Andere klanten zonder databundel zullen worden gewezen op manieren om goedkoper te internetten.

Dat laat de provider maandag weten via een bericht op zijn blog. Volgens Harry Odenhoven, directeur Commerciële Operaties bij Vodafone Nederland, zijn de maatregelen bedoeld om klanten te beschermen tegen hoge, onverwachte extra kosten.

"Alle klanten met een abonnement zonder databundel sturen we vanaf vandaag een sms waarin we hen wijzen op manieren om goedkoper mobiel te internetten", aldus Oldenhoven in zijn blogbericht. "Het merendeel van deze mensen laten we weten dat we nog deze maand het internet op hun telefoon gaan stopzetten."

Alternatieven

Het mobiele internet wordt uitgezet voor klanten zonder databundel die in de afgelopen drie maanden geen mobiel internet hebben gebruikt of meer dan 51 euro aan mobiele-internetkosten hebben gehad. Klanten zonder databundel die wel gebruik hebben gemaakt van mobiel internet, maar minder kosten hebben gemaakt, worden gewezen op alternatieven, zoals een databundel of een ander abonnement. 

In de sms-berichten die Vodafone zal versturen, staat ook een website vermeld waar klanten de blokkade kunnen opheffen of alsnog een databundel kunnen aanschaffen. 

Volgens Vodafone hebben de nieuwe maatregelen alleen betrekking op bestaande klanten. Nieuwe klanten kunnen buiten hun bundel om geen hoge kosten voor mobiel internet meer maken, aldus de provider. Alle huidige abonnementen hebben inmiddels een databundel, met uitzondering van het Scherp Small-abonnement, waarvoor mobiel internet voortaan standaard uitgeschakeld staat.