'Internationale bedrijven vullen gaten in winkelstraten'

Internationale detailhandelsbedrijven zullen op termijn de gaten in winkelstraten vullen die zijn ontstaan na de vele faillissementen in de sector.

Deze bedrijven zien door het vrijvallen van winkelpanden kansen in de Nederlandse winkelstraten, stelt het economisch bureau van ING in een donderdag gepubliceerd rapport.

De economen denken daarbij bijvoorbeeld aan Primark-vestigingen in voormalige winkels van De Bijenkorf en filialen van Hudson's Bay in oude V&D-panden.

Maar deze bedrijven zijn selectief en zullen zich met name in kansrijke winkelgebieden in grote steden vestigen, denkt ING. De ondernemingen verwachten daar "een interessante mix van winkels, cultuur en entertainment" te vinden en daarmee een garantie voor bezoekersstromen. "Wie niet aan die voorwaarden kan voldoen, valt af", aldus de economen. "De grens tussen kansrijke en kansarme winkelgebieden wordt daarmee in hoog tempo scherper."

Van de 334 leidende internationale winkelketens is 36,2 procent nu aanwezig in de Nederlandse winkelstraten. In Amsterdam ligt dat percentage op 35 procent. De hoofdstad is niet alleen aantrekkelijk vanwege het grote aantal inwoners, maar ook vanwege het toenemende toerisme.

De economen denken dat er nog potentie is voor een verdere internationalisering van de Nederlandse detailhandel.

Webwinkels

Doordat meer winkelpanden in de winkelstraten leeg zijn, is het voor de overgebleven winkeliers moeilijker geworden om meer winkelend publiek te trekken. In de tussentijd zullen met name webwinkels daarvan profiteren, stelt ING.

"De detailhandel is dit jaar niet in staat optimaal te profiteren van stijgende consumentenbesteding. Met name de sector non-food is verzwakt door faillissementen", zegt sectoreconoom Max Erich van ING. "Consumenten trekken daarom nog vaker naar het internet."

Lichte groei

De analisten voorzien voor de hele sector een lichte groei van de omzet. ING verwacht voor dit jaar een toename van 1,5 procent. De groei zit met name in winkels die eten en drinken verkopen (2,3 procent). De verwachte omzetgroei bij winkels in non-food (1 procent) blijft daarbij achter.

Winkels in woninginrichting, doe-het-zelfzaken en verkopers van verzorgingsproducten zullen het naar verwachting beter doen. De omzetten van schoenenwinkels en elektronicawinkels zullen juist gaan dalen.

Tegelijkertijd zullen webwinkels die mode-artikelen en elektronica aanbieden hun marktaandeel snel zien groeien. "De verwachte groei in omzet van 20 procent voor webshops overschaduwt de groei in de winkelstraat", aldus het economisch bureau.

Lees meer over:
Tip de redactie