De Nederlandse supermarkten hebben in november 2,56 miljard euro omgezet, 0,8 procent meer vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.

Dat maakte onderzoeksbureau GfK donderdag bekend.

De omzet per kassabon steeg licht met 0,02 procent (3 cent) tot 21,87 euro. ''Net als de drie voorgaande maanden komt de groei van de supermarktomzet voort uit het toegenomen aantal kassabonnen'', aldus GfK.

De totale supermarktomzet is sinds het begin van het jaar met 0,1 procent gedaald tot 30,57 miljard euro.

GfK maakte ook bekend dat de de online omzet van supers in het derde kwartaal 1 procent van de totale omzet bedroeg. Volgens de onderzoekers krijgen de traditionele supermarkten steeds meer concurrentie van gespecialiseerde online voedingsmiddelenwinkels. De omzet van deze zaken bedraagt inmiddels 5,7 procent van het totaal.

Opvallend is dat een relatief kleine groep huishoudens van 2,5 procent, ruim 55 procent van de totale online omzet van supermarkten en speciaalzaken voor hun rekening neemt. Van elke euro die zij aan etenswaren uitgeven, wordt bijna een derde via internet besteed. Deze groep bestelt gemiddeld eens per twee weken boodschappen online.