De bloemist is nog altijd het populairste verkooppunt voor een bosje bloemen. Online worden ze nog nauwelijks aan de man gebracht.

Dat blijkt woensdag uit een rapport over de sierteeltsector van ABN Amro. 59 procent van de aankopen vindt plaats bij de bloemist, de supermarkt volgt met 34 procent.

Het tuincentrum en de markt nemen een aandeel van respectievelijk 12 en 10 procent voor hun rekening, terwijl online met 1 procent de hekkensluiter is.

Een grote meerderheid (84 procent) van de ondervraagden laat weten regelmatig bloemen te kopen, waarvan 30 procent een keer per maand. Gemiddeld gaat het om achttien keer per jaar, mannen kopen iets minder vaak een bosje dan vrouwen.

Als verbeterpunt zien consumenten de versheid van de producten. Fairtrade en informatie over de herkomst van de bloemen zijn voor weinig consumenten een argument om ze vaker te kopen.

Om mensen vaker over de streep te trekken, zouden partijen in de sierteeltsector beter moeten inspelen op de verwachtingen van de consument, denkt ABN Amro. Een goede samenwerking en het delen van marktinformatie is hierbij van belang.

Bestelgedrag

"Bij consumenten die regelmatig online producten bestellen, kun je door hun bestelgedrag inzicht krijgen in belangrijke gebeurtenissen in hun leven en hun voorkeuren. Op basis van deze informatie kun je gerichte aanbiedingen doen", aldus sectormanager plantaardige sectoren Jan de Ruyter.

"Ook de versheid van producten in het winkelschap bepaalt de tevredenheid van de consument. En hoe eerder het product op de winkelvloer staat, hoe langer de retailer het kan presenteren."

De dominante positie van Nederland in de Europese sierteeltketen staat onder druk door dalende rendementen en veranderend consumentengedrag. Zij zijn minder bereid om geld aan bloemen en planten te besteden.

De sector heeft bovendien te kampen met concurrentie van buitenlandse partijen en van andere cadeau-artikelen, zoals wijn en parfum.

Gladiool stijgt dankzij Vierdaagse boven zichzelf uit