Televisieverkopers hebben in het tweede kwartaal flink geprofiteerd van het WK voetbal in Brazilië.

 De omzet uit tv-verkoop steeg met 18 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale elektronicamarkt kwam hierdoor op een omzet uit van 361 miljoen euro, een stijging van 5,3 procent. Dat stelt onderzoeksbureau GfK donderdag.

Niet alleen televisies vonden meer aftrek, ook accessoires zoals insteekkaarten voor digitale televisies en ophangbeugels werden dankzij het WK vijftien procent meer verkocht. De verkoop van beamers steeg zelfs naar het hoogste niveau in vier jaar. De verkoop van videoprojectoren lag daarmee zelfs hoger dan in 2010, toen Nederland de finale haalde.

Goed nieuws

Het WK was niet voor alle detailhandel goed nieuws. Reiswinkels verkochten eind juni ruim twintig procent minder reizen vanwege het voetbalevenement. Na het WK zijn echter veel mensen alsnog vertrokken. Ondanks dat lichte herstel, daalden de zomerboekingen met zes procent.

Volgens GfK hebben alle winkeliers die zich niet primair op voedsel richten in het tweede kwartaal een procent aan omzet ingeleverd.

De verschillen per sector zijn echter groot. "De wasmachine moet uiteindelijke vervangen worden, terwijl het kopen van boeken of het reserveren van reizen nog duidelijk onder druk staan", licht het bureau toe. "Een eerste voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat we wat minder over hebben voor luxe en niet direct noodzakelijke zaken."