'Mkb'er vernieuwt om mee te komen'

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn "zeer innovatief". Zes op de tien mkb'ers heeft in het afgelopen jaar een nieuw of verbeterd product geïntroduceerd. 

Twee derde zegt ook dit jaar met een innovatie te komen. Dat blijkt dinsdag uit de MKB Marktmonitor van uitzendbureau Unique en onderzoeksbureau TNO.

Zo'n 45 procent van de ondervraagden vindt dat het bedrijf structureel moet veranderen om met de tijd mee te gaan. Om dat te bereiken, ontwikkelt deze groep nieuwe producten en diensten. Ruim 40 procent noemt de behoefte van de klant als de belangrijkste reden om te vernieuwen. 

Ook boren ze nieuwe markten aan om een zo goed mogelijk bedrijfsresultaat neer te zetten. Dat kwam in het onderzoek van vorig jaar niet zo prominent naar voren. 

Bijna vier op de tien mkb'ers besteedt jaarlijks tussen de 25.000 en 100.000 euro aan innovatie. Een derde geeft er minder dan 25.000 euro aan uit. En een kwart telt er meer dan een ton voor neer. 

Te positief

Verder blijkt uit het onderzoek dat de ondernemers te positief waren over hun omzet in 2013. Vorig jaar dacht de helft van de mkb'ers dat de omzet in dat jaar zou groeien. Uiteindelijk heeft slechts 39 procent dat ook kunnen waarmaken.

En hoewel slechts 15 procent een krimp verwachtte, had bijna een derde in het afgelopen jaar met krimp te maken. 

Groei

Nu denkt bijna 60 procent van de mkb'ers dat de eigen omzet in 2014 zal groeien. Maar 10 procent verwacht een krimp.

Voor het onderzoek zijn in februari en maart 1.585 ondernemers ondervraagd. Het gaat om bedrijven met maximaal vijfhonderd medewerkers.

Lees meer over:
Tip de redactie