In winkelgebieden komen steeds meer franchisevestingen van horeca, dienstverlening en zorg. 

Dit blijkt uit onderzoek van ING.

Door de daling van consumentenbestedingen en de opkomst van aankopen via internet loopt het aantal vestigingen in de detailhandel terug. Aan de andere kant zijn franchisewinkels in opkomst.

In de afgelopen tien jaar is de aanwezigheid van franchisers in winkelgebieden toegenomen. De snelle groeimogelijkheden, het gedeelde risico voor het openen van een vestiging en de kleinere kapitaalbehoefte stimuleren het openen van een franchisewinkel vanuit de franchisegevers.

Belang

Uit eerder onderzoek van ING blijkt dat 60 procent van de consumenten de aanwezigheid van ketens belangrijk vindt in een winkelgebied.

Dit is een reden voor franchisenemers een vestiging in een winkelgebied te openen. Daarnaast spelen ook de inkoopcapaciteit en expertise een rol.

Bedrijfsmodel

In de persoonlijke en zakelijke dienstverlening wordt franchise een steeds belangrijker bedrijfsmodel. In de detailhandel is er sprake van stabilisatie, terwijl het aantal vestigingen in de horeca nog licht groeit.

In de branches waar het belang van internet toeneemt, zoals in de detailhandel, verandert de rol van de vestiging. In sommige gevallen wordt een vestiging een showroom, maar in andere gevallen komt de nadruk sterker te liggen op persoonlijk advies.

Marktaandeel

De verwachting is dat het online marktaandeel van veel productgroepen sterk stijgt. Vooral boeken, muziek, films en games zullen bijna alleen via internet verkocht worden.

Voeding, persoonlijke verzorging en kleding zal waarschijnlijk voor het grootste gedeelte nog wel in winkels verkocht worden.

In Nederland zijn dertigduizend franchisevestigingen, 75 procent daarvan is gevestigd in een winkelgebied.