Weinig winkeliers zijn voldoende onderscheidend om echt onmisbaar te zijn voor de klant. De meerderheid van de winkeliers is voor de consument uitwisselbaar en gaat daarom een onzekere toekomst tegemoet. 

Dat concludeert onderzoeksbureau Q&A in zijn jaarlijkse 'retail ranking', die donderdag naar buiten is gebracht.

Voor slechts 14 procent van de detailhandelaren geldt dat ze onmisbaar zijn voor de klant. Dat zijn volgens Q&A winkels die mensen ''blij maken of in een dagelijkse behoefte voorzien''.

Deen, Ikea, Kruidvat, Albert Heijn en ICI Paris XL slagen hier het beste in, zo blijkt uit het onderzoek onder ruim 13.000 Nederlandse consumenten. Onmisbaar zijn voor veel consumenten ook winkels die een verschil maken wat betreft service en personeel en/of assortiment.

Voor 80 procent van de winkeliers geldt dat het niet waarschijnlijk is dat klanten hun eerstvolgende aankoop weer bij hun doen. ''Slechts enkele retailers per branche weten klanten echt te binden'', aldus Q&A. ''Veel retailers hebben te kampen met een gebrek aan loyale klanten.''

Q&A heeft ook gekeken naar de online-activiteiten van winkeliers en die, per branche, meegewogen voor de ranking. Bijna een kwart van de Nederlandse winkels heeft nog geen webshop, terwijl dit volgens het onderzoeksbureau wel essentieel is voor omzetbehoud en dus de toekomstbestendigheid.