Veel kleine ondernemers staan er totaal niet bij stil dat ze slachtoffer kunnen worden van internetcriminaliteit. 

Ze denken dat hun computernetwerk niet interessant is voor computercriminelen en besteden weinig of geen aandacht aan de beveiliging van hun systemen. 

Tot die conclusie komt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), na een onderzoek waarbij 8500 kleine ondernemingen, zoals winkels, horecabedrijven, kantoren en groepspraktijken zijn bezocht.

Het onderzoek is gehouden door het ministerie van Veiligheid in het kader van de aanpak Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB).

MKB-Nederland en TNO houden dinsdag in Den Haag een bijeenkomst voor een aantal brancheorganisaties om ze meer bewust te maken van de gevaren die een slecht beveiligd netwerk met zich mee kunnen brengen. De meeste bedrijven kunnen maar op halve kracht functioneren als hun computers uitvallen, met alle kosten van dien.

Cyberrad

Om de kleinere ondernemers, van gerechtsdeurwaarders tot organisaties voor kinderopvang, met de neus op de feiten te drukken, heeft TNO een Cyberrad ontwikkeld. Het is een 'slimme' computeranimatie, die per sector het gevaar van computercriminelen in beeld brengt.

Bovendien geeft het Cyberrad aan welke maatregelen er nodig zijn de gevaren buiten de deur te houden. Volgens onderzoek van TNO lijdt het bedrijfsleven jaarlijks meer dan 7 miljard euro schade omdat computers door invloeden van buitenaf niet goed kunnen functioneren. 

Maar terwijl de grote concerns zich bewust zijn van de risico’s die ze lopen, is dat besef bij kleinere winkels en kantoren nog niet doorgedrongen. Ruim een derde van de ondernemers heeft geen enkele maatregel genomen om cybercrime te voorkomen.

Realistisch

Hendrik-Jan Kaptein van het CCV kan er wel begrip voor opbrengen dat een bakker met een computer achter in z'n winkel waarop hij de boekhouding doet, zich niet kan voorstellen dat er bij hem iets te halen valt.

"We moeten realistisch zijn, zo iemand is natuurlijk niet het eerste doel van hackers. Maar er zijn steeds meer winkels die als een vorm van service via Wifi klanten op hun netwerk toelaten. Dat vinden we dan niet verstandig. De oplossing is dan zo simpel: neem een tweede netwerk voor de klanten, zodat je eigen netwerk afgeschermd blijft."

Kaptein noemt ook de inlogcodes als aandachtspunt. Wachtwoorden van de leverancier zijn gemakkelijk te kraken

Preventiemedewerkers van het CCV vragen regelmatig of de ondernemers hun systemen wel goed beveiligd hebben met een wachtwoord. Ook zou het beter zijn als detaillisten niet al te zeer zouden vertrouwen op een ooit geïnstalleerde virusscanner. Het download van de updates draagt al flink bij aan de veiligheid aldus Kaptein.