Familiebedrijven kunnen heel succesvol zijn op de internationale markt, maar veel ondernemingen hebben koudwatervrees.

Dat blijkt maandag uit onderzoek van het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf (NCFB).

Familiebedrijven kunnen over de grens profiteren van hun langetermijnvisie, flexibele organisatie en sterke netwerk. Ook helpt het dat ze zich op de buitenlandse markt kunnen profileren als familiebedrijf.

Uit het onderzoek blijkt dat familiebedrijven internationaal een streepje voor hebben, vooral als de buitenlandse partner zelf ook een familiebedrijf is.

Lange aanloop

Voor internationale uitbreiding hebben familiebedrijven vaak een relatief lange aanloop nodig. Ze willen eerst een balans vinden tussen het bedrijfsbelang en het familiebelang.

Door de bank genomen houden familiebedrijven niet zo van risico nemen. "Omdat alles zelfstandig is opgebouwd, heerst bij hen het gevoel dat ze veel meer kunnen verliezen dan beursgenoteerde bedrijven, die risico’s nemen met andermans geld", aldus het onderzoek.

Lees meer over familiebedrijven