'Kansen voor Nederlands mkb in Bangladesh'

Er is veel commotie rond zakendoen met Bangladesh, maar het land biedt veel mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven. Ook het mkb kan er wel bij varen.

Dat zegt  professor International Business Strategy Désirée van Gorp van Nyenrode University tegen NUzakelijk. 

Volgens Van Gorp heeft het Nederlandse mkb veel specialistische kennis waar bedrijven in Bangladesh heel wat van op kunnen steken, en waar het Nederlandse bedrijfsleven winst kan behalen - zoals op het gebied van ICT, logistiek, agri-food en water.

"Zelfs een klein bedrijf uit Nederland kan daar veel impact hebben, mits je een goede partner kan vinden of bijvoorbeeld optreedt in een consortium", aldus de hoogleraar.

De aankomende handelsmissie richt zich specifiek op ICT en logistiek. In ICT ziet Van Gorp kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. "De ICT-sector bestaat daar uit veel kleine bedrijven, er is dus een kans om een rol te spelen in het brengen van schaalgrootte."

Eind maart vertrekt de universiteit met zo'n 15 Nederlandse bedrijven naar Bangladesh voor de handelsmissie. De missie is een samenwerking met de Nederlandse ambassade in de hoofdstad van Bangladesh, Dhaka. 

Bijdrage

Maar waarom zouden Nederlandse bedrijven zaken moeten doen in Bangladesh? Van Gorp: "Bangladesh is een opkomend land dus kunnen wij daar een bijdrage leveren, zowel op het gebied van economische als sociale ontwikkeling. Een belangrijk manier om armoede op te lossen is om mensen perspectief op een baan te geven."

De universiteit en de ambassade richten zich daarom op Nederlandse kennis in de vier sectoren agri-food, water, ICT en logistiek, die volgens Van Gorp "steeds sterkere banenmotoren" worden. 

Van Gorp: "We kijken heel gericht naar de bedrijven die we selecteren, het is een lang en intensief proces. We bouwen een netwerk op en moeten een realistisch beeld van de markt geven, en zijn daarmee constant in dialoog met bedrijven in Nederland en Bangladesh", zegt de hoogleraar. 

Sociale ontwikkeling

De inhoud van een 'standaard' handelsmissie is sowieso met de jaren veranderd, stelt Van Gorp. "De rol van het bedrijfsleven is nu veel groter, zo niet leidend. Vroeger hadden bedrijven zo goed als niets met ontwikkelingssamenwerking of sociale ontwikkeling van een land te maken. Nu is er wereldwijde aandacht voor, en als je er als bedrijf geen rekening mee houdt, wijst de consument je er wel op."

De arbeidsomstandigheden in Bangladesh liggen sinds de incidenten met kledingfabrieken behoorlijk onder vuur. Tijdens zo'n handelsmissie moet je daar wel aandacht aan besteden en je wensen kenbaar maken, om te laten weten dat het Nederland serieus is, zo stelt Van Gorp. "Bedrijven én overheid kunnen samen een begin maken aan een oplossing."

Toch moeten Nederlandse bedrijven volgens Van Gorp niet alleen maar met het opgeheven vingertje gaan lopen wapperen. "Je moet een ontwikkelingsland wel eerst zijn ontwikkeling gunnen. Je kan simpelweg niet verwachten dat waar wij zo lang over hebben gedaan, dat dat morgen in dat land ook zo is."

Lees meer over:
Tip de redactie