De aandacht van webwinkels voor het onderdeel logistiek blijft achter. Daarvoor waarschuwen onderzoekers van Panteia donderdag in een onderzoek.

Een grote groep (startende) webwinkels is volgens Panteia onvoldoende op de hoogte van het aanbod van het zogeheten 'e-fulfilment', de logistieke afhandeling van e-commerce-bestellingen.

"Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het bedrijfsmodel onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden", stelt het rapport.

Een succesvolle webwinkel is meer dan een leuke site of goede marketing, waarschuwt het onderzoek. "Het belang van een goede service en logistiek is cruciaal en misschien nog wel groter dan bij de traditionele manier van verkoop."

Toch blijft de aandacht voor logistiek vooralsnog achter. "Retailers en webwinkels kunnen e-fulfilmentbedrijven nog niet goed vinden en lijken elkaar ook vaak niet te begrijpen."

Partners

Op hun beurt profileren e-fulfilmentbedrijven zich volgens Panteia te weinig als sterke partners en realiseren zich niet genoeg dat e-fulfilment op veel punten verschilt van traditionele dienstverlening. "De kwaliteit van offertes is vaak erg wisselend en tarieven lopen sterk uiteen."

Er zou winst te halen zijn "als beide partijen zich in elkaar verdiepen en bereid zijn concessies aan elkaar te doen".

Het onderzoek verschijnt in het kader van het project ‘MKB en Ondernemerschap’ van het ministerie van Economische Zaken in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ING Nederland.