‘Nederlands MKB moet groei in Azië halen'

Het midden- en kleinbedrijf (mkb) heeft in Nederland een groot aandeel in de totale export, maar kan nog veel groei halen in Azië.

Dat stellen onderzoekers van MKB Nederland en ING in een woensdag verschenen studie naar marktkansen voor Nederlandse mkb'ers. Minister Ploumen (Buitenlandse Handel) neemt het onderzoek tijdens de Week van de Ondernemer in ontvangst.

Het mkb is verantwoordelijk voor bijna tweederde van de Nederlandse export, "een veel hoger percentage dan in de ons omringende landen", zegt Annerie Vreugdenhil, hoofd van de Nederlandse zakendivisie van ING.

In landen om ons heen is dit mkb-aandeel kleiner. Bijvoorbeeld 37 procent in Duitsland, 41 procent in Frankrijk en 41 procent in Groot-Brittannië.

Lage groei

Verreweg het grootste deel van die export gaat naar traditionele afzetmarkten als Duitsland en België. Het Nederlandse marktaandeel is kortgezegd groot in lage groeilanden, en klein in hoge groeilanden, stellen de onderzoekers.

Economisch wordt de grootste groei in Aziatische opkomende markten verwacht. Vooral in Mongolië, Indonesië, Bangladesh, Vietnam en de Filippijnen is de groei hoog, merken de onderzoekers op. Vooral in Vietnam (20 procent), Indonesië (18 procent) en Thailand (14 procent) neemt de importvraag fors toe, "alhoewel de economieën daar in absolute omvang nog klein zijn".

“Het is dan ook goed om te blijven realiseren dat een relatief kleine procentuele groei in Duitsland of de Verenigde Staten nog altijd een absolute vraagtoename betekent die in veel gevallen groter is dan in de opkomende markten.”

Dichtbij

Nederlandse bedrijven, van oudsher goed in de uitvoer van landbouwproducten, voeding, dranken en chemie, zoeken hun heil niet geheel onverwachts 'dichtbij'. Iedere 500 kilometer extra afstand tussen twee landen betekent, door transport- en managementkosten zo'n 10 procent minder handel.

En er zijn nog meer barrières. Op de ‘Ease of Doing Business’-ranglijst van de Wereldbank prijkt de VS bovenaan, gevolgd door Groot-Brittannië. Maar op het onderdeel handelsbelemmeringen scoren onder meer Rusland en Mongolië slecht. In India en Bangladesh is men vooral slecht in het naleven van contracten.

De ideale combinatie van een grote groei in vraag naar buitenlandse producten en een relatief goede omgeving om zaken te doen, lijkt zich vooral in Zuid Korea en Thailand voor te doen, stelt het onderzoek. "In Vietnam en Indonesië is wet- en regelgeving die zakelijke transacties vereenvoudigen duidelijk nog minder goed op orde."

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer. In onze special vindt u een overzicht van het opvallendste nieuws, de mooiste quotes en livestreams vanaf het evenement dat vanaf 8 april losbarst in het Beatrix Theater in Utrecht

Lees meer over:

Flexkantoren

Flexkantoren
Lees deze tips voordat je overgaat op een flexibel kantoor 

DBA

DBA
Dit moeten zzp'ers weten over de vervanger van de VAR.

NUwerk

Tip de redactie