Ruim twee derde van de mkb'ers ziet dan klanten een langere betalingstermijn aanhouden dan in 2011. Slechts 7 procent van de ondernemers verwacht een verbetering in het betalingsmoraal.

Dat blijkt uit onderzoek van credit management-bedrijf Concredis onder 460 mkb-ondernemingen.

De ondervraagde ondernemers zien in 2013 weinig verbetering. Ongeveer 54 procent verwacht dat de betalingen nog steeds even lang duren als vorig jaar en 39 procent denkt dat de betalingstermijn weer verslechtert.

De mkb'ers die in 2012 een langere betalingstermijn merkten, nemen maatregelen zoals leveringsblokkades totdat de vordering voldaan is.

Bestrijden

Volgens Concredis kunnen ondernemers ook op andere manieren een verslechterd betalingsmoraal bestrijden. Het bedrijf stelt dat mkb'ers andere voorwaarden moeten afspreken, willen ze op tijd betaald worden, zoals het bedingen van een lagere looptijd van de samenwerking of korting bij een snellere betaling.

Per 16 maart 2013 zijn de betalingstermijnen tussen twee bedrijven en bedrijven en overheden wettelijk vastgelegd. Als er bij bedrijven onderling niets is afgesproken, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald worden.

In een overeenkomst mogen bedrijven een termijn van maximaal 60 dagen afspreken. Wanneer het niet nadelig is voor beide partijen, mag een nog langere betalingstermijn worden afgesproken.