Als host van de Nacht van de Uitblinkers mag Bernd Damme jonge ondernemers tijdens de komende Week van de Ondernemer inspireren. "Het ambitieniveau mag flink omhoog."

De 23-jarige oprichter van twee goedlopende bedrijven is voor velen het schoolvoorbeeld van een succesvolle entrepreneur. “Ik ben er nog lang niet”, zegt hij over die stempel.

Op de ondernemersschaal van één tot tien, geeft Bernd zichzelf een zes. “Ik wil een bedrijf leiden met internationale impact, die de industrie verandert”, zegt hij. “We zitten in een trainingskamp, maar de gouden medaille is er nog lang niet.”

Modemerk

Daarmee doelt Damme vooral op de ontwikkelingen binnen zijn jongste bedrijf, modemerk Pelliano, dat zich onder meer hard maakt voor de terugkeer van de das in de garderobe van de gewone man.

Het begon in 2006 met brillenwebsite Eye-wear.nl, het bedrijf dat kortgeleden is overgenomen door een consortium van ondernemingen. Op de achtergrond bemoeit hij zich nog met de site, maar de meeste aandacht gaat naar bedrijf nummer twee. “Ik moet nu focussen”, zegt Damme.

Ambitie & creativiteit

Maar er is nog wel een gaatje voor de Week van de Ondernemer. Samen met presentatrice Merel Westrik praat Damme de Nacht van de Uitblinkers aan elkaar. Een talkshow met gasten over de uitdagingen van een startende ondernemer.

Damme hoopt de 500 jonge ondernemers in de zaal te inspireren met ambitie en creativiteit. “Het ambitieniveau van de Nederlandse ondernemer mag flink omhoog”, zegt Damme. “Vraag je elke dag af wat je kunt verbeteren aan jezelf, leer van je fouten.”

Drie ton

Voor Pelliano was het ook lastig om financiering te vinden of de juiste mensen. We proberen problemen onorthodox op te lossen”, zegt Damme. Zo gingen ze bepakt met schildersezel en een collage van beelden over hun plannen ‘on tour’ langs banken. Ze haalden er drie ton mee op.

Damme adviseert ondernemers om zich niet blind te staren op Nederland. “Financiering is lastig, er is weinig vertrouwen in de economie en niemand neemt risico’s.” Wat dat betreft zitten we volgens Damme nog in de kleuterklas. “De Champions League van ondernemerschap wordt gespeeld in de V.S. en Azie.”

Maar dat betekent niet dat ondernemerschap niet leeft in Nederland. De week van de Ondernemer is er om dat te bewijzen.

“Het moet een feest der ondernemers worden”, zegt Damme. En dat moet bij uitstek lukken in een nacht met uitblinkers op dat gebied.

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer. In onze special vindt u een overzicht van het opvallendste nieuws, de mooiste quotes en livestreams vanaf het evenement dat vanaf 8 april losbarst in het Beatrix Theater in Utrecht