
Talpa wil afzien van advertentieverkoop op tv om fusie met RTL erdoor te krijgen
Het bedrijf van John de Mol en RTL Nederland bevestigen het voorstel na berichtgeving van De Telegraaf. Het idee is dat Mediahuis, uitgever van onder meer De Telegraaf en NRC, met reclameblokken op commerciële zenders de concurrentie aangaat met lokale en internationale spelers.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet Talpa en RTL Nederland nog toestemming geven voor de in juni 2021 aangekondigde fusie. Dat beoordelingsproces duurt veel langer dan de twee bedrijven hadden voorzien.
Door de fusie gaan RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z en streamingdienst Videoland onder hetzelfde bedrijf vallen als Talpa-zenders SBS6, Net5, Veronica en Radio 538. Adverteerders vrezen dat daardoor een heel dominante partij in de verkoop van reclamezendtijd ontstaat. Mogelijk moeten adverteerders door hun zwakkere onderhandelingspositie dan veel meer geld betalen voor reclames.