Acht wielerploegen werken mee aan een Netflix-serie over de Tour de France van dit jaar. Onder meer de Nederlandse ploeg Jumbo-Visma en Mathieu van der Poels team Alpecin-Fenix worden gevolgd.

De andere teams die Netflix volgt, zijn Quick-Step Alpha Vinyl, INEOS-Grenadiers, AG2R Citroën, BORA-hansgrohe, EF Education en Groupama-FDJ. UAE Team Emirates, de ploeg van tweevoudig Tour-winnaar Tadej Pogacar, werkt niet mee aan de serie.

De nog titelloze serie wordt geproduceerd door hetzelfde bedrijf dat Drive to Survive over de Formule 1 maakt. Er komen acht afleveringen van 45 minuten. Daarin volgt de camera wielrenners, ploegleiders en mecaniciens van dichtbij, zowel voor, tijdens als na de etappes.

Directeur Yann Le Moënner van Tour-organisator ASO wil met de serie de grootste wielerronde ter wereld toegankelijker maken voor het publiek. "We doen het op een verhalende manier en willen de kijkers laten ontdekken waar de Tour de France voor staat: afzien, de grens opzoeken en teamspirit."

De 109e editie van de Tour de France begint dit jaar op vrijdag 1 juli. De grootste wielerkoers ter wereld eindigt op zondag 24 juli traditiegetrouw op de Champs-Élysées in Parijs.