Gemiddeld keken er zaterdag, Eerste Kerstdag, 281.000 mensen naar het knapperend haardvuur op SBS6. Het beeld, dat vier uur lang werd uitgezonden, is zelfs in de top 25 van best bekeken uitzendingen van die dag beland, meldt de Stichting KijkOnderzoek (SKO) zondag.

In totaal keken gedurende de vier uur 1,7 miljoen mensen minimaal één minuut naar het haardvuur. De kijkpiek zat rond 20.30 uur, toen bijna 400.000 mensen het haardvuur aan hadden staan. SKO vermoedt dat deze piek ontstond doordat veel mensen op dat moment klaar waren met eten en uit nieuwsgierigheid even een glimp van de uitzending wilden meepakken.

Met een gemiddelde van 281.000 kijkers deed SBS6 betere zaken dan op Eerste Kerstdag vorig jaar. Toen werd om 20.30 uur de Disney-film Frozen uitgezonden, waar gemiddeld 242.000 mensen naar keken.

Op sociale media was de hashtag #haardvuur vrijwel de hele avond trending. De meningen over het haardvuur zijn behoorlijk verdeeld. Een deel van de twitteraars vindt het uitzenden van een haardvuur maar onzin, anderen zeggen het juist een leuk idee te vinden. Veel mensen stoorden zich er wel aan dat het logo van SBS6 de hele tijd in beeld te zien was.

Als inhaker op een artikel van De Speld kwam 24Kitchen met een grapje: op verschillende momenten was een pruttelend pannetje ragout op tv te zien. Op het YouTube-kanaal van de culinaire zender pruttelde het ragoutpannetje zaterdag van 10.00 tot 22.00 uur non-stop. 9.985 mensen hebben deze video bekeken.