DPG Media, het grootste mediabedrijf van Nederland, verzoekt de publieke omroep om een centrale rol te gaan spelen bij de distributie van podcasts, meldt NRC. NPO stelt de eigen podcasts beschikbaar in de app NPO Luister, maar zou ook audioproducties van andere makers moeten toelaten.

"Lieve NPO, zet jullie platform open voor onze podcasts", zegt Iwan Reuvekamp, bij DPG Media verantwoordelijk voor digitale audio in Nederland, België en Denemarken. Verzamelapp NPO Luister zit nog in de experimentele fase en moet nog door de minister goedgekeurd worden, maar is wel al te gebruiken.

DPG Media, uitgever van onder meer de Volkskrant, AD en NU.nl, heeft geen eigen podcastapp. Het verzoek van het mediabedrijf komt voort uit de verwachting dat grote spelers als Apple en Spotify een centrale rol gaan spelen in de Nederlandse podcastmarkt.

"Overal zie je dat er naast Spotify en Apple nog ruimte is voor één lokale speler", zegt Reuvekamp. "Als de NPO de sector zou willen helpen, laten ze dan zorgen dat hun app die ene lokale speler wordt waar we allemaal in kunnen participeren."

Jurre Bosman, NPO-directeur audio, wil met DPG Media over het voorstel praten zodra er toestemming is om met NPO Luister door te gaan. NRC heeft anders dan DPG Media wel een eigen podcastapp.

Harrison van der Vliet, adjunct-hoofdredacteur van NRC, reageert zuinigjes op het idee om van NPO Luister een gezamenlijke nationale podcastapp te maken. "Een interessante gedachte, maar ik weet niet of dat de beste besteding van publieke middelen is."