The Walt Disney Company werkt aan een achtdelige documentaireserie over Feyenoord. Het is nog niet duidelijk wanneer de serie wordt uitgezonden.

In de serie, die is geproduceerd door het bedrijf Lusus Media, opent de 112 jaar oude Rotterdamse club zonder enige beperkingen zijn deuren. Vanaf het begin van dit seizoen wordt bijna alles rond het eerste elftal van trainer Dick Advocaat al in beeld gebracht.

Het project heeft als werktitel Feyenoord Rotterdam en wordt als eerste Nederlandse Star Original gepresenteerd. Star is een nieuw merk van Disney+ waarop vanaf 23 februari oudere series en films, maar ook veel nieuwe originele producties te zien zijn.

"Dit past perfect bij onze ambitie om de uitstraling en impact van Feyenoord te vergroten", stelt commercieel directeur Joris van Dijk van Feyenoord.

"Wij willen een open en transparante club zijn en dit is daarvan het ultieme bewijs. Het is voor ons een belangrijke stap om samen met een internationale partner als Disney al onze supporters een unieke blik op het reilen en zeilen van onze prachtige club te kunnen geven."

Feyenoord volgt voorbeeld van Tottenham

De serie bestaat uit acht delen en elke aflevering duurt vijftig minuten. Het is nog niet duidelijk wanneer Feyenoord Rotterdam precies te zien zal zijn op Disney+. De serie maakt deel uit van een reeks van tien nieuwe Europese originele producties die het bedrijf dinsdag heeft aangekondigd.

Disney+ heeft de intentie uitgesproken om een breed scala aan Europese verhalen te gaan maken en zo de "lokale relevantie" van Disney+ te vergroten. Disney heeft als doel om tegen 2024 vijftig Europese films, series en documentaires te hebben geproduceerd.

Naar verluidt krijgt Feyenoord zo'n 3 miljoen euro van Disney voor de documentaire. De Eredivisie-club is niet de eerste club die de deuren opent voor een streamingdienst: Netflix kwam in 2018 met de documentaire Sunderland 'Til I Die en vorig jaar kwam op Prime All or Nothing: Tottenham Hotspur uit.